Förra veckan skrev vi om influencers som inte finns, men ändå tjänar miljarder och har miljoner följare. Nu tittar vi närmare på de som faktiskt är verkliga och, inte minst, högaktuella. Många e-handlare i dag går själva och funderar på om de ska jobba med influencers, hur de i sådana fall ska jobba med dem och dessutom undvika att bli blåsta.
Vi ställde de frågorna till ett riktigt proffs, Danjal Kanani. Han är ekonomiansvarig och suppleant i Jocke och Jonna AB, samt även själv influencer med drygt 130 000 följare på instagram. Men inte bara det, som grundare av Webblagret kan han också titulera sig e-handlare.
Innan man börjar jobba med influencers är det väldigt viktigt att man gör ordentlig research och kollar upp: ”är den här influencern bra för mitt varumärke?”, om personen har Youtube, Instagram och så vidare. Följ personen ett tag, så att du känner dig trygg och känner att det är bra för ditt varumärke. Och sen hör du bara av dig till influencern, säger Danjal till Ehandel.
Hur tar man som e-handlare på bästa sätt kontakt med influencers?
Jag skulle vilja säga att det bästa är att gå in på Instagram och så står det ”skicka ett mail”, eller något liknande. Det finns ofta en knapp där. Oftast går den mailen direkt till influencern. Och oftast svarar de om de tycker att produkten är intressant. Men förhoppningsvis svarar de oavsett.
"Viktigt att kolla upp"
Att välja influencer är förstås inte helt lätt. Men här gäller det att ha tålamod och vara noggrann, menar Danjal, så att man är säker på att man får till ett samarbete med en som står för samma värderingar som man själv.
Jag tror att det är viktigt att man jobbar med influencers som sköter sina kort rätt. Som inte sitter och hänger ut folk och gör andra dumma grejer. Det är väldigt viktigt att man kollar upp influencern, så att det är en bra influencer med bra värderingar och åsikter som passar ihop med bolaget som samarbetet ska ske med.
Under Emeet i Stockholm blev han överöst med frågor från nyfikna e-handlare under en av eventets sessioner. Där tryckte han bland annat på vikten av att skriva ordentliga och tydliga avtal.
Det är alltid väldigt viktigt att man skriver ett avtal, jättejätteviktigt! Annars kan det bara sluta i strul. Företaget kan få för sig att vilja ha in grejer, eller influencern kanske inte vill ha med grejer i inläggen. Så det bästa är att ha ett avtal och komma överens innan så att det inte blir några oklarheter.
Hur ska man veta vilken påverkan ett samarbete kommer att ha?
Först och främst är det väldigt viktigt att om man ska samarbeta med en influencer, så ska man själv tro på sin produkt. Om man själv inte tror på den, då kanske man ändå inte säljer över huvud taget. Det är väldigt viktigt att man säljer produkter som man tror på. Men sen är det lite som en chansning. Man måste ändå gå på de influencers man tror är bra för bolaget och så får man kontakta dem och försöka få till ett samarbete.
"Är de från Indien eller är de från Sverige?"
I en tid där det skrivits en hel del om allt från uppblåsta siffror till fejkföljare har nog de flesta upptäckt att det finns en del fallgropar man ska försöka undvika vid ett samarbete. Den som vill marknadsföra sig via influencers vill förstås vara säker på att man får äkta vara. Danjal delar med sig av några enkla knep, som kan vara direkt avgörande för ett lyckat samarbete.
Det är enkelt att kolla upp om det är äkta följare. Först och främst går du in på ”Följare” och tittar, hur många har de? Och sen kollar du likes. Du kan ju även köpa likes och när man köper likes kan det gå väldigt fort, det kan gå bara några sekunder. Vissa influencers köper både likes och följare och då kan det vara svårt att mäta. Men då kollar man: ”är de från Indien eller är de från Sverige”. Det allra bästa du kan göra är att be influencern att printa sin statistik och visa vilket land alla följare kommer ifrån. Märker man då att 60-70 procent är från Indien, då ser man direkt att det är fejk.
Hur väljer du själv vilka samarbeten du gör?
Jag tänker alltid: ”Är det här något för mig? Är det här något för mina följare? Kan jag stå bakom den här produkten?”. Sen tar jag ett beslut. Sen tittar jag på budget och om jag tycker att det är värt det för mig. Är det för dåligt betalt, då jobbar jag i stället med något annat.
Vad ska man göra som e-handlare för att vara säker på att man inte betalar för mycket för samarbeten med influencers?
Det är alltid svårt att veta hur mycket man ska betala. Det kan skilja allt mellan 1000 kronor upp till 350 000 kronor. Det beror helt och hållet på vem det är. Det bästa tipset är att höra av sig till flera influencers och kolla vad de har för prisklass på allt och jämför. Sen sätter du en nivå som du tycker är rimlig. Och gör du ett långsiktigt samarbete så får du oftast ett bättre pris.