ANNONS

Experten: Glöm för Guds skull inte Bing – “finns flera fallgropar”

“Ligga före era konkurrenter”.

ANNONS

Det är dags att vidga era vyer. Detta meddelar Google Ads-experten Karl Lindberg. Vi har tidigare berättat om hur Microsoft just nu vädrar blod i fajten om “sökkunderna”.

LÄS ÄVEN: Microsoft vädrar blod – nya AI-tjänsten tar sig an e-handeln

Via OpenAI:s tjänst ChatGPT har en ny dörr öppnats och Microsofts sökmotor Bing har fått nytt liv i och med integreringen av AI. Alla har ännu inte fått tillgång till den nya sökmotorn (Ehandel står på kö). De som har fått ta del av den är allt som oftast överväldigade av hur Bing helt plötsligt gått från en dålig, om inte helt värdelös, sökmotor till något man förmodligen kan använda på daglig basis.

Nu meddelar Karl Lindberg att det är dags att börja bekanta sig med Bing om ni inte redan gjort det. Han säger att det är viktigt att inte bli för beroende av Google och Meta (Facebook). Och om Bing nu får vingar i och med ChatGPT-integreringen så är det förstås bra att sitta på första parkett.

Om Bing får ett rejält ökat antal användare i och med lanseringen av deras nya sökmotor, med integrering av ChatGPT, kan det få en följdeffekt att Microsoft Ads kan bli en större och viktigare försäljningskanal, säger Karl Lindberg från byrån AdRelevance.

Efter endast 48 timmar så hade över en miljon människor signat upp för att få tillgång till “Nya Bing”, så intresset är minst sagt där.

Enligt Karl Lindberg så kan de som redan använder sig av Microsoft Ads få ett försprång. Det är ett annonsverktyg som förstås exponeras i Bing.

Det kan vara läge att lägga större fokus där och ligga före era konkurrenter om ni inte redan gör det. För att det skall bli riktigt bra krävs det mer än att auto-importera sina kampanjer från Google Ads. Det finns flera fallgropar som man måste ta hänsyn till så se till att en expert även hanterar er annonsering på Bing.

En annan kanal som man också bör kika mer på just nu, för att inte fastna för hårt i Google och Meta-träsket, är TikTok.

Utöver att lägga utökat fokus på Microsoft Ads så rekommenderar jag att testa och utvärdera TikTok. Man kan få ett enormt genomslag på TikTok om man träffar rätt. Verkligen enormt, säger Karl och tillägger:

Pinterest är också en bra kanal för många kategorier, speciellt de där den visuella delen har stor påverkan.

På Ehandel Plus kan du läsa alla Karls tips:
5 heta tips till e-handlare – så maxar du ditt resultat i vår nya sköna AI-värld.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap