BHG Group, tidigare Bygghemma Group, rapporterar idag sina siffror för andra kvartalet. Redan i Q1 kunde vi konstatera att koncernen trotsade pandemin med en tillväxt på 33 procent. Flera experter har sedan dess pekat ut just hem och trädgård som ett extra starkt tillväxtområde under rådande omständigheter.
LÄS ÄVEN: Bygghemma renoverar – nytt namn och ny logga
Årets andra kvartal utvecklades till vårt utan jämförelse starkaste hittils, säger Adam Schats, vd och koncernchef för BHG Group, i samband med delårsrapporten.
Företagets omsättning steg från 1,7 miljarder i fjol till nära 2,7 miljarder kronor, under årets andra kvartal, en tillväxt på nära 58 procent. Rörelseresultatet gick samtidigt från 92 miljoner till 222 miljoner kronor.
Våra verksamheter, i synnerhet inom DIY-segmentet, har upplevt en exceptionellt stark efterfrågan, med tillväxttal för flera av dem på en bra bit över 100 procent, berättar Adam Schatz.
Och den starka efterfrågan ser inte ut att stanna upp:
Även om vi förväntar oss en återgång till mer normala tillväxtnivåer kan vi konstatera att den exceptionellt höga efterfrågan varit relativt konstant över kvartalets tre månader och att det tredje kvartalet också inletts starkt.
LÄS ÄVEN: Byggjätten ökar resultatet med 80 procent
Precis som andra aktörer inom samma segment så har man dock haft en del problem att skala upp, erkänner Adam.
Den extraordinära efterfrågesituationen har satt både vår kundtjänstorganisation och våra externa logistikpartners på prov, då delar av verksamheten inte snabbt nog hunnit skala upp i perioden. Våra medarbetare har arbetat oförtrutet för att hantera den exceptionella situationen och vi är nu på rätt väg även i detta avseende.
BHG Group består av 85 onlinedestinationer, bland annat Bygghemma.se, Trademax.se, Chilli.se och Furniturebox.se.