ANNONS

Evrys släcksystem inte påfyllt när branden bröt ut

Evrys släcksystem inte påfyllt när branden bröt ut

Posten drabbades hårt av branden som bröt ut under nyårsnatten hos IT-leverantören Evry. Nu kommer uppgifter som visar att släckningssystemet var utslaget när branden började. Företaget som levererat elutrustningen, och har hand om påfyllningen av systemet, säger dock att det inte skulle ha spelat någon roll om släcksystemet hade varit påfyllt.

ANNONS

Efter branden hos IT-leverantören Evry har PostNords nationella webbplatser postdanmark.dk, posten.se och postnordlogistics.com sakta öppnats upp igen. Fortfarande har vissa digitala tjänster nedsatt funktionalitet och ett fåtal kommer initialt att vara stängda.

– Även om webbplatserna är uppe som normalt kommer vissa tjänster att finnas tillgängliga först efter ytterligare driftsättningsarbete. På den svenska webbplatsen posten.se. rör det tjänsterna Skicka direkt, Reklamfixaren, Postservice, eBREV Webb och Postens kundportal, skriver PostNord i ett pressmeddelande.

Och nu har det börjat komma fram lite fler detaljer kring branden i Evrys serverhall under nyårsnatten. Enligt tidningen Computer Sweden var släckningssystemet utslaget när det började brinna.

Vid en annan incident som skedde dagen innan tömdes systemet, men ingen ska ha fyllt på släckningsgasen igen. Något som hade kunnat innebära en annan omfattning av konsekvenserna enligt Mikael Lundh, brandingenjör på Storstockholms brandförsvar, som var räddningsledare under insatsen.

– Troligen hade händelsen blivit mindre omfattande om släcksystemet varit påfyllt. Det är därför det finns där, säger han.

Hade inte spelat någon roll

I släcksystemet hos Evry används gasblandningen inergen, en blandning av kväve, argon och koldioxid som kväver branden. Evry använder sig av en leverantör som har hand om påfyllningen. IT-leverantören säger att det fanns en beställning på detta efter händelsen den 30 december, något som inte skett.

– Vi har avtal med en leverantör som fyller på. Leverantören hade en bekräftad beställning, men det blir en del av den totala analysen. Första punkten blir analysen, och nästa punkt att se vilka förbättringar som kan göras, säger Evrys kommunikationsansvarig Geir Remman till Computer Sweden.

Leverantören hävdar dock att det inte skulle ha spelat någon roll om släcksystemet hade varit påfyllt, eftersom förloppet gick så snabbt.

– Leverantören har bekräftat att den explosionsartade branden skadade utrustningen så mycket att det inte hade spelat någon roll om det funnits påfyllning i släcksystemet, säger Geir Remman.

Intern gransking

Istället säger man att det är en bugg i lagringssystemet som orsakat de långvariga störningarna. Efter branden behövdes nämligen vissa delar av utrustningen bytas ut, och system som inte var kopplade till den skadade utrustningen återställdes snabbt.

System som inte var kopplade till den lösningen fungerade också som de skulle en kort tid efter branden. Nu ska saken undersökas närmare och en intern granskning ska förhoppningsvis göra att man får klarhet i saken.

– Det är mjukvarubuggen och konsekvenserna av den som är det stora jobbet. Det är restoreprocessen som har tagit tid. Men vi behöver nästa vecka för att göra klar vår rapport, säger Geir Remman.

 
Källa: Press, Computer Sweden

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se