Han nådde miljonen på ett halvår. Första året klockade in på 1,7 miljoner kronor och förra året var företaget nära 3 miljoner i omsättning. E-handeln som grundaren Peter Höjman först hade tänkt behålla på garage-nivå fortsätter bara att växa.
6 miljoner i år
Nätbutiken i fråga är Evofilm som säljer en speciell typ av solfilm för bilrutor. Grundaren kom nyligen hem från sin tredje resa till Asien där han har träffat leverantörerna till produkterna han säljer.
Vi har haft ett galet år. Omsättningen har gått från 2,7 miljoner förra året till runt 6 miljoner i år. Vi har precis släppt vår danska shop. Den norska och den internationella shoppen ska släppas innan jul och vi hoppas på att även hinna med den finska innan mars nästa år, säger Peter Höjman till Ehandel.
Under vilka domäner/varumärken kör ni de internationella satsningarna?
Varumärket Evofilm är det vi arbetar med på alla marknader. Vi har valt att gå in på varje ny marknad med egen shop på lokal domän och på det lokala språket. Visst det är mer jobb men jag är övertygad om att det lönar sig i längden. Därför har vi också valt att outsourca vår kundtjänst, så att alla kunder får svar på sitt eget språk oavsett om det är telefon, chatt, e-post eller i sociala medier, istället för att bygga upp det själva.
Peter Höjman berättar att det är ett galet tempo just nu och nästa år har företaget budgeterat för en omsättning på 12 miljoner kronor.
Tufft mål men jag tror att vi kan klara det om vi hinner få klart våra nya shoppar, säger han.
Nytt lager snart för litet
Den starka tillväxten innebär förstås att Peters garage numera är ett minne blott och faktum är att företagets alldeles nya lokaler snart kan vara för små igen.
Tidigt i våras flyttade vi till nya lokaler, från 99 kvadratmeter till 400 kvadratmeter, men det kommer inte att räcka nästa år om vi fortsätter att växa mot 20 miljoner år 2021, då planen är att expandera vidare ut i Europa. Vi har anställt två personer i år och kommer att anställa fyra personer till nästa år.
Har ni några konkurrenter på det internationella planet eller är det öppet mål att expandera?
Klart det finns konkurrenter men vi har en unik position på marknaden, med ensamrätten i Europa på en helt unik produkt. De flesta av våra konkurrenter har antingen inte hittat ut på nätet än eller så säljer de betydligt dyrare produkter och då ofta utan kundanpassning. Så framtiden ser ljus ut. Tanken är att vi 2025 ska sälja till Polen, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien. Även Ryssland vore spännande, säger Peter Höjman.
“Varför klödda till det?”
Peter Höjman berättar samtidigt att de inte har några planer på att bredda utbudet.
Nej, snarare tvärtom. Jag jobbar hårt på att slimma sortimentet och trimma säljprocessen. Vi ska vara sjukt lean med ett erbjudande. Vi säljer en produkt i fyra olika toningsgrader. Thats it! säger Peter Höjman och fortsätter:
Visst är det frestande att lägga till nya produkter men varför klödda till det när vi har en väl fungerande affärsmodell? Fokus ligger istället på att expandera till nya marknader.