Trots de tidiga ambitionerna om att hålla verksamheten på blygsam nivå, fick e-handelsprofilen Peter Höjman i somras konstatera att försäljningen i hans e-handel Evofilm hade gått över förväntan. Faktum var att så många ville köpa hans solfilm för bilrutor att Peter Höjman hade fått ta hela familjen till hjälp för att klara av att möta efterfrågan.
LÄS ÄVEN: Nådde 1 miljon på ett halvår - tvingas nu till fortsatt tillväxt
"En miljon kändes osannolikt"
Nu kan vi avslöja att Evofilms omsättning för helåret 2017 landade på nära 1,7 miljoner kronor, vilket kan jämföras med att målet från början var att nå en miljon för helåret. Men det målet nåddes alltså redan efter ett halvår, varpå det nya målet sattes till cirka 1,5 miljoner - vilket också slogs med god marginal.
- Det kan tyckas att målsättningarna var lågt satta men då ska man veta att vi under 2016 omsatte cirka 250 000 kronor. Så att kunna nå en miljon kändes nästan osannolikt, skriver Peter Höjman till Ehandel.se, när vi tar kontakt för att fråga om utvecklingen.
Hemligheten bakom framgångarna är enligt Peter Höjman en responsiv e-handel, som lanserades under 2017.
- Över 50 procent av trafiken kommer via mobila enheter och den gamla shoppen fungerade inte för den trafiken, så det har haft en stor påverkan på resultatet. Dessutom har vi gjort en tydlig satsning på sökmotoroptimeringen redan från början när vi byggde shoppen. Vi fokuserade på att göra det 100 procent rätt från början och göra det klart innan vi släppte shoppen, istället för att hasta igenom projektet och tänka att det får vi fixa sen, berättar han.
Fokuserade på Google-marknadsföring
Dessutom har Evofilm valt att fokusera på en marknadsföringskanal, hellre än flera. Valet föll på Google Adwords, där Peter Höjman menar att företaget efter ett gediget arbete med att trimma in annonserna, har lyckats “nå ett bra orderflöde till en rimlig kostnad”.
Det här året kommer Evofilm istället att fokusera på Facebookannonsering, något som bolaget hittills bara har testat i blygsam skala - dock med gott resultat.
- Jag tror att många kör igång flera marknadsföringskanaler samtidigt med ett halvbra resultat. Det är bättre att göra mindre och färre saker och att istället göra dem bra, så att man tydligt kan förstå orsak och verkan, i alla fall om du frågar mig.
Nu är planen för 2018 att Evofilm ska komma upp i en omsättning på över två miljoner kronor. Allra helst vill Peter Höjman öka med 50 procent till 2,5 miljoner, något han tänker sig ska ske bland annat genom en utökad satsning på den norska marknaden.
- Historiskt sett så har Norge stått för nästan 20 procent av företagets omsättning men under 2017 har vi inte satsat en krona på Norge vilket lett till en blygsam omsättning där. 2018 ska vi öka marknadsföringsinsatserna i Norge och faller det väl ut så kanske vi öppnar en norsk butik under 2019, vi får se.
Varubrevet - ett orosmoment
Men även om framtiden alltså ser ljus ut för Evofilm, så finns det ett antal orosmoln vid horisonten. Peter Höjman tar upp PostNords förändring av tjänsten Varubrev och Facebooks algoritmtestande kring annonseringen som möjliga problem.
- Förändringen av Varubrevet kommer att påverka väldigt många e-handlare negativt och definitivt vår satsning på Norge, då Varubrevet är vår logistiklösning till de norska kunderna. Nu vet jag inte riktigt hur vi ska göra, då det är svårt att hitta bra och prisvärda lösningar för att skicka försändelser till ett icke EU-land, skriver Peter Höjman, och fortsätter:
- Facebooks förändring av nyhetsflödet, där färre annonser ska visas, kommer nog i större utsträckning att drabba oss mindre e-handlare. När utrymmet krymper så kommer de stora annonsörerna med all sannolikhet att prioriteras på bekostnad av oss mindre. Men vi får se hur det blir. Jag har ändå gott hopp om att vi ska kunna nå våra mål för 2018.