ANNONS

EU:s röriga regelverk stoppar 1 biljon kronor i tillväxt

Erik Olofsson och Tom Wehmeier

"Vi måste göra mer för att minska dolda hinder".

ANNONS

En homogen digital inre marknad är målet inom EU. Detta verkar dock vara svårare att uppnå i verkligheten än i teorin. Betalbolaget Stripe har undersökt hur svenska, och internationella, e-handelsföretag ser på EU:s regelverk och de verkar inte se någon öppen inre marknad. I stället är det en stor osäkerhet kring alla regler.

De flesta av Europas e-handelsföretag upplever att regleringar av olika slag utgör hinder för deras möjligheter att växa. Om regelverken gjordes likvärdiga mellan länder skulle det skapa ekonomiska utvecklingsmöjligheter och öka intäkterna i genomsnitt med 30 procent för dessa företag, skriver Stripe om sin undersökning.

Stripe har räknat lite löst och kommit fram till att Europas BNP skulle kunna växa med 100 miljarder euro, eller en biljon kronor, om det vore samma regelverk över hela EU.

Tillväxten bromsas

Tre fjärdedelar av respondenterna, 72 procent, anser att deras tillväxt bromsas av alla regleringskrav och 30 procent säger att regelverken som finns är en “stor utmaning”. Många anser också att det blir mer komplext, inte enklare.

I företag av alla storlekar går cirka fem procent av den totala lönekostnaden till att klara regelefterlevnad, meddelar Stripe.

44 procent av de tillfrågade betalar även för externa rådgivare eller konsulter för att hantera regelverken.

För att frigöra den digitala inre marknadens fulla potential måste regelverk och skatter bli lättare att hantera för e-handelsföretag, säger Stripes nordenchef Erik Olofsson.

"En verklig digital inre marknad"

Tom Wehmeier, delägare och ansvarig för riskkapitalbolaget Atomicos kunskapsutveckling, har även kommenterat undersökningen.

Den här rapporten skickar en tydlig signal: vi måste göra mer för att minska de dolda hinder som varje dag bromsar innovativa företag från att utvecklas snabbare i hela EU. Teknisk innovation är förvisso framgångsrik, men ofta trots villkoren för att lyckas i hela Europa, inte på grund av dem. Rapporten visar att möjligheterna för europeiska företag och konsumenter är stora om vi kan förenkla villkoren på en, i verklig mening, digital inre marknad, säger Tom Wehmeier.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se