Igår lanserades en ny gemensam certifiering för europeiska e-handlare. Organisationen som ligger bakom det hela är Emota som säger sig representera mer än 80 procent av den europeiska e-handeln.
Den nya ”trygghetsmärkningen” har tagits fram för att harmonisera med de kriterier som finns för liknande certifieringar i Europas länder, och är tänkt att öka konsumentens förtroende för e-handel över gränserna.
– Användningen av en förtroendemärkning är särskilt viktig för små och medelstora företag eftersom nationella märken oftast inte är särskilt välkända. Målet med vår europeiska förtroendemärkning är att försäkra konsumenter över hela Europa att e-butiken som bär det, har godkänts av Emota och anses säker, säger Walter Devenuto, Emotas ordförande.
Övervinna hinder
Enligt Emota finns det fortfarande hinder för gränsöverskridande e-handel som måste övervinnas, både på konsumentsidan och från e-handlare. Dessa hinder kan vara av operativ eller juridisk natur, eller helt enkelt brist på förtroende.
Något man hoppas ska kunna ske tillsammans med den godkända nationella förtroendemärkningen i varje land.
– En stor majoritet av kunderna letar efter en certifiering på hemsidan och betraktar dem som meningsfulla. Vi har kommit överens om en strikt uppsättning kriterier som garanterar att konsumenterna får utmärkt service när man köper från en återförsäljare som är en del av vårt system, säger Susanne Czech, generalsekreterare för Emota.
Källa: Press
Foto: @EMOTA_ECOM