ANNONS

Europas största skönhetssajt storsatsar på Klarna

Europas största skönhetssajt storsatsar på Klarna
Klarnas brittiska vd Luke Griffiths har landat ännu en stor e-handelskund

Kunderna vill betala i efterhand.

ANNONS

E-handelsföretaget Beauty Bay, med bas i Storbritannien, har sedan starten 2007 haft som affärsidé att plocka ihop utvalda varumärken från hela världen och sälja till europeiska konsumenter via e-handel. Sortimentet har byggt på att kunderna ska vilja ha de senaste trenderna, och alltså vara snabba med att köpa på sig nyinkomna produkter. Ett upplägg som ska ha gjort Beauty Bay till Europas största oberoende skönhetsbutik på nätet.

Vill få till snabbare affär 

Det finns dock ett problem med snabba vändningar i sortimentet. Nämligen att om kunden har ont om pengar när varan kommer upp på sajten, kanske hela affären hoppas över. När pengarna väl har rullat in på kontot kan det vara en annan trend - och andra produkter - som gäller istället.

Nu har Beauty Bay dock hittat ett sätt att komma runt problemet. I ett pressmeddelande berättar företaget om sitt samarbete med Klarna, som ska göra det möjligt för kunderna att betala först efter 30 dagar.

- Genom samarbetet med Klarna kan vi ge våra kunder mer frihet och flexibilitet när de handlar oinline, vilket hjälper oss att öka försäljningen, skapa lojalitet och att göra kunderna mer nöjda, säger David Gabbie, vd på Beauty Bay, i ett pressmeddelande från Klarna.

LÄS ÄVEN: E-handlaren NA-KD tar med Klarna Checkout ut i världen

Följer i Asos fotspår

Samarbetet innebär att Beauty Bay följer exemplen från brittiska giganter som Asos och Topshop, som också använder sig av den svenska betalleverantören. Och enligt Klarna, som har passat på att ta fram ny research om skönhetsprodukter på nätet, kommer satsningen troligtvis att slå väl ut för Beauty Bay.

- Kunder vill kunna betala senare för sköngetsprodukter. Vår senaste undersökning visar att 78 procent av de som handlar skönhetsprodukter online, skulle handla mer ifall de kunde betala efter att de mottagit varan, säger Luke Griffiths, vd för Klarna i Storbritannien, i en kommentar.

LÄS ÄVEN: Asos tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se