Nyligen kunde vi berätta att EU var försiktigt positiva till Googles justering av sin e-handelstjänst Google Shopping. Detta efter att sökjätten fått en rekordbot av EU för missbruk av sin ställning på marknaden. EU var inte helt övertygade efter Googles ändringar men menade på att det i alla fall lutade åt rätt håll.
Problemet nu är tydligen att det är för få aktörer som fajtas om utrymmet i Google Shopping, vilket gör att konkurrenssituationen inte är optimal. Karl Lindberg på byrån AdRelevance meddelar nu att Google ger upp till 50 procent i rabatt på Google Shopping för att blidka EU.
Enligt Karl Lindberg är detta det största som hänt på fyra år för e-handlare på Google.
- Det här är ett unikt läge och kommer ha stor påverkan på många e-handlares Google-annonsering. För oss på AdRelevance som CSS-partner är det självklart en spännande möjlighet att vara tidigt ute med något som har potential att ha betydande effekt på våra kunders medieinvesteringar, säger Karl Lindberg i en kommentar.
För att EU inte ska slänga fram ytterligare miljardböter så gäller det alltså för Google att släppa in fler aktörer i Google Shopping. Lösningen ska enligt Karl Lindberg vara stora rabatter på att få synas i tjänsten:
“Google erbjuder därför just nu fördelaktiga priser enbart till andra jämförelsetjänster (Comparison Shopping Service Partners). Upp till 340 000 kronor i annonskredit/kickback per månad (20–30 procent av pengarna tillbaka baserat på ad spend) och upp till 20 procent lägre CPC-priser.”
"För att undvika en ny gigantisk bot"
För att få tillbaka dessa stora belopp så måste man vara en av dem som också spenderar stora summor på tjänsten. Karl Lindberg ger oss ett exempel där ett företag spenderar 50 000 kronor per månad på Google Shopping. De kommer med det nya programmet att få tillbaka 12 500 kronor av Google, som dock måste användas till att köpa ny annonsering.
Annonserna som visas i Google Shopping kommer, som vi tidigare meddelat, att visa vem som står bakom dem. Exempelvis “Av Google”, “Av AdRelevance”, “Av Kelkoo” och så vidare.
- EU gav nu under sommaren feedbacken att lösningen inte var bra nog eftersom inte tillräckligt många andra aktörer syntes i Google Shopping. För att undvika en ny gigantisk bot gör Google just nu det mycket attraktivt för andra aktörer (CSS-partners) att synas på Google Shopping, skriver Karl Lindberg.