ANNONS

EU tvingar Google att ge superrabatt pÄ sökannonser

EU tvingar Google att ge superrabatt pÄ sökannonser
Det blir billigare att synas

Upp till 340 000 kronor i kickback.

ANNONS

Nyligen kunde vi berÀtta att EU var försiktigt positiva till Googles justering av sin e-handelstjÀnst Google Shopping. Detta efter att sökjÀtten fÄtt en rekordbot av EU för missbruk av sin stÀllning pÄ marknaden. EU var inte helt övertygade efter Googles Àndringar men menade pÄ att det i alla fall lutade Ät rÀtt hÄll.

Problemet nu Àr tydligen att det Àr för fÄ aktörer som fajtas om utrymmet i Google Shopping, vilket gör att konkurrenssituationen inte Àr optimal. Karl Lindberg pÄ byrÄn AdRelevance meddelar nu att Google ger upp till 50 procent i rabatt pÄ Google Shopping för att blidka EU.

Enligt Karl Lindberg Àr detta det största som hÀnt pÄ fyra Är för e-handlare pÄ Google.

- Det hÀr Àr ett unikt lÀge och kommer ha stor pÄverkan pÄ mÄnga e-handlares Google-annonsering. För oss pÄ AdRelevance som CSS-partner Àr det sjÀlvklart en spÀnnande möjlighet att vara tidigt ute med nÄgot som har potential att ha betydande effekt pÄ vÄra kunders medieinvesteringar, sÀger Karl Lindberg i en kommentar.

För att EU inte ska slÀnga fram ytterligare miljardböter sÄ gÀller det alltsÄ för Google att slÀppa in fler aktörer i Google Shopping. Lösningen ska enligt Karl Lindberg vara stora rabatter pÄ att fÄ synas i tjÀnsten:

“Google erbjuder dĂ€rför just nu fördelaktiga priser enbart till andra jĂ€mförelsetjĂ€nster (Comparison Shopping Service Partners). Upp till 340 000 kronor i annonskredit/kickback per mĂ„nad (20–30 procent av pengarna tillbaka baserat pĂ„ ad spend) och upp till 20 procent lĂ€gre CPC-priser.”

"För att undvika en ny gigantisk bot"

För att fÄ tillbaka dessa stora belopp sÄ mÄste man vara en av dem som ocksÄ spenderar stora summor pÄ tjÀnsten. Karl Lindberg ger oss ett exempel dÀr ett företag spenderar 50 000 kronor per mÄnad pÄ Google Shopping. De kommer med det nya programmet att fÄ tillbaka 12 500 kronor av Google, som dock mÄste anvÀndas till att köpa ny annonsering.

Annonserna som visas i Google Shopping kommer, som vi tidigare meddelat, att visa vem som stĂ„r bakom dem. Exempelvis “Av Google”, “Av AdRelevance”, “Av Kelkoo” och sĂ„ vidare.

- EU gav nu under sommaren feedbacken att lösningen inte var bra nog eftersom inte tillrÀckligt mÄnga andra aktörer syntes i Google Shopping. För att undvika en ny gigantisk bot gör Google just nu det mycket attraktivt för andra aktörer (CSS-partners) att synas pÄ Google Shopping, skriver Karl Lindberg.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se