För första gången vill fler svenskar hellre julshoppa online än i fysisk butik. Hela 52 procent har upptäckt näthandelns många fördelar, vilket bidrar till att fler nu väljer bort julträngseln på stan. Det visar en undersökning som PayPal har genomfört.
Beteendeförändringen antas ha skett i samband med den tekniska utvecklingen och en förbättrad användarvänlighet. Det har aldrig varit smidigare att handla på nätet, och eftersom att vi lever i ett ständigt föränderligt samhälle så är shoppingen också enklare och snabbare för varje dag. Därför är det inte konstigt att allt fler nu väljer att klicka hem klapparna direkt via datorn eller mobilen.
Kundens förväntningar har aldrig varit högre
För e-handlare är detta en positiv nyhet. Men med förändringar kommer ofta utmaningar. Onlineshoppingen har aldrig varit enklare och i samband med det har konsumenternas krav och förväntningar på snabba och problemlösa köpupplevelser aldrig varit högre. Företagen har mycket att leva upp till, enligt Paypal.
- Näthandeln boomar och inget kommer att stoppa den utvecklingen. För e-handlare innebär det fantastiska möjligheter, men också nya utmaningar. De som kan tillhandahålla trygga och smidiga köpupplevelser, samt enkla rutiner kring returer, kommer att bli vinnarna, säger Jonas Breding som är Nordenchef på PayPal, i ett pressmeddelande.