Vi snubblade över en intressant artikel som pratar om en e-handelsinnovation som för en gångs skull inte ska komma ifrån Amazon. Det handlar om en dagligvaruhandel vid namn Peapod som säljer färskvaror via webben i USA. De har infört en funktion som heter "Gissa min order".
Denna nya funktion räknar automatiskt ut vad du vill beställa och lägger det i kundvagnen. Vi har inte testat funktionen och vet därför inte hur avancerad den är. Det är dock lätt att se fördelarna i detta sätt att hantera återkommande beställningar, i stället för att låsa kunden i ett fast mönster som t.ex. Amazon gör med återkommande dagligvarubeställningar.
En automatiskt ifyllnad av kundvagnen som kunden sedan kan justera och själv ändra i känns mycket mer flexibelt. Det skulle även kunna användas i andra branscher än just dagligvaror, även om denna bransch är speciellt lämpad för det. Tänk även hur avancerad denna funktion skulle kunna bli. Vi gissar att Peapods funktion är relativt enkel, de skriver att det handlar om ofta köpta varor. Det skulle dock gå att räkna ut vilka varor som kund har slut på och vilka som behöver nybeställas och förmodligen mycket mer.
Källa: olmblog