Bring Mail som är en del av Posten Norge har precis startat en kampanj där de vill hjälpa svenska e-handlare att sälja till Norge. Det handlar om en färdigpaketerad lösning som ska sköta de krångliga bitarna som bland annat kommer utav att Norge inte är med i EU.
– Vi blir e-handelsföretagets lokala momsrepresentant, vilket innebär att vi sköter det byråkratiska med att ansöka om norskt organisationsnummer och momsregistrering. Med de handlingarna kan vi sedan hjälpa till med att ansöka om norsk domänadress och tullkredit. Därefter sköter vi löpande administration och deklarationer till norska skattemyndigheter, berättar Esa Tielinen, VD på Bring Mail.
Bring meddelar att svenska e-handlare inte ens kan registrera en .no domän i Norge utan lokal närvaro. Detta ska dock Brings paket hjälpa till med.
– Stora, globala kedjor som IKEA eller H&M etablerar sig naturligtvis lokalt i alla fall, men för de som är mindre och/eller mer nischade är det här ett riktigt bra alternativ, säger Esa.
Deras kampanj går under namnet ”Du kan inte borra efter olja i Norge men du kan gräva guld” och har en egen sida hos Bring som ni ser här. Den börjar med att översätta din nätbutik med Google translate och menar på att det "nästan" är så enkelt att starta e-handel i Norge. Vi gissar att detta gäller med deras paket.
Vi skulle förmodligen inte rekommendera en direkt översättning via Google men Brings tjänst känns faktiskt rätt i tiden. Speciellt då Posten nyligen meddelat att Norge är svenska e-handlares största utlandsmarknad. Vilket borde tyda på en stark köpvilja ifrån våra norska grannar. Om inte annat så erbjuder Bring en snabbkurs i affärsnorska.
Bild: Brings goda exempel,
Ateljé Margaretha
Notis: Vi är medvetna om att Bring valt att annonsera hos oss. Detta har dock inte influerat nyheten ovan på något vis. Vi fann helt enkelt tjänsten intressant och vill därmed lyfta den.