ANNONS

Ett förvärv i Indien och E-handelns framtid

Ett förvärv i Indien och E-handelns framtid
ANNONS

Vi nämnde e-handeln Flipkart häromdagen som ska ha startats av två före detta Amazon-anställda. Flipkart är i stora drag nätbutiken Amazon fast för Indien. Sidan VCCircle, som täcker investeringar, raporterade i slutet på förra veckan att Flipkart nu köper upp en annan indisk näthandelsplats vid namn Letsbuy.com.

Oroa er inte, vi har inte blivit Ehandel.in utan det intressanta i detta förvärv är breddning och ökad konkurrens.

Tydligen ska Flipkart vara Indiens största e-handelsplats och VCCircle har svårt att förstå varför de väljer att köpa upp Letsbuy.com. Sidan har tydligen inte jättemycket att bidra med till Flipkart. De nämner dock att både Flipkart och Letsbuy har gemensamma investerare och efter att Amazon valt att gå in i Indien kan det helt enkelt handla om att konsolidera sina investeringar.

Letsbuy ska även börjat bredda sitt sortiment utanför deras kärnverksamhet, hemelektronik, med dålig marginal. De kan alltså varit på väg mot att bli en handelsplats likt Flipkart men saknat de finansiella resurserna för det.

VCCircle lutar sig i alla fall åt att de gemensamma investerarna är anledningen till uppköpet och att det är ett försök att stärka sig mot konkurrenterna, en av vilka nu är Amazon.

Detta förvärv, även om det sker i Indien, påminner oss om var e-handeln är på väg. Vi tänker t.ex. på vår artikel kring breddning och nu senast Bernt Bergkvists inlägg, där även Fredrik Bengtsson ifrån CDON svarar. Fredrik skriver mycket intressant om CDON:s bild av marknaden och vi skulle vilja citera följande:

"Handlaren måste verkligen tro på sig själv och våga satsa, höja blicken från att sälja det han själv tycker är kul till att fokusera fullt ut på kunden – vad är det mina kunder kan/vill köpa på internet som det inte finns någon tillräckligt bra aktör för idag. För de handlare som drivs av passionen för sin produkt snarare än passionen för att skapa hög tillväxt och lönsam handel tar det stopp där. Tyvärr. Att växa in på nya områden är väldigt arbetsamt, och du måste verkligen hata att förlora lika mycket som du älskar att vinna för att du ska lyckas."

Ni kan läsa Bernts spaning här, om hur CDON Group visar vägen för e-handeln.

Källa: vccircle

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap