ANNONS

Ett av fem köp sker via mobila enheter lagom till jul

Ett av fem köp sker via mobila enheter lagom till jul

Den mobila handeln fortsätter att öka. I Storbritannien väntas 20 procent av försäljningen på nätet gå via mobila enheter under slutet av 2012. Mobila enheter beräknas också stå för nästan en tredjedel av trafiken.

ANNONS

Prognosen kommer från brittiska Interactive Media in Retail Group (IMRG). En branschorganisation för e-handel som undersöker marknaden med jämna mellanrum. Enligt dem har man sett en rejäl ökning de senaste åren på de brittiska öarna när det gäller trafik och försäljning.

Under andra kvartalet i år stod mobila enheter för 12 procent av försäljningen, en ökning från 8 procent under första kvartalet. Sedan början av 2010 har man sett en total ökning på 2 900 procent och det väntas stiga ännu mer. 20 procent av försäljningen på nätet väntas gå via mobila enheter till julen 2012.

– Mobilen har bokstavligen placerat e-handeln i konsumenternas händer, röjt undan många hinder och utökat tid och sammanhang för att handla på nätet, säger Tina Spooner, Chief Information Officer på IMRG.

Avvisningsfrekvensen ökar

Antalet besökare från mobila enheter har även de stigit kraftigt under årets andra kvartal och uppgick till 21 procent, från 16 procent under första kvartalet. Till jul väntas den siffran stiga rejält till 30 procent. Men att andelen försäljningar och besökare via mobila enheter ökar är bara en sida av myntet.

– Den fenomenala tillväxten som vi ser i m-handel, både när det gäller försäljning och antal besök påverkar också nätbutikernas konvertering. Med ombytliga konsumenter är det lätt att jämföra flera olika nätbutiker innan de slutför ett köp, säger Tina Spooner.

Undersökningen visar också att avvisningsfrekvensen ökat till 29 procent under andra kvartalet 2012. Den högsta nivån sedan undersökningen började för två och ett halvt år sedan och som då låg på 22 procent.

Detta beror enligt IMRG på att konsumenter idag är mer ombytliga men också mer krävande när det gäller kvalitén och engagemang från de sidor de besöker. När det gäller övergivna kundvagnar var det dock lite muntrare. Andelen övergivna kundvagnar sjönk fem procentenheter under andra kvartalet till 55 procent.

Källa: IMRG

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se