ANNONS

Ett år senare: "Utmaning att marknadsföra utan stor budget"

Ett år senare: "Utmaning att marknadsföra utan stor budget"
Wendy Heijne utanför sin butik

E-handlaren som står upp emot massproduktionen har under sitt första verksamhetsår bland annat öppnat en fysisk butik.

ANNONS

Genom att sy klänningar på beställning skulle den för ett år sedan nystartade e-handeln Studio Heijne både bidra med snygga plagg och göra en insats för miljön. Grundaren Wendy Heijne, som tidigare hade varit designer på H&M, var trött på modebranschens massproducerande av varor. Hon tyckte sig se en målgrupp som var beredd att betala lite mer och vänta lite längre för att få en unik produkt av god kvalitet.

Konceptbutik ska komplettera e-handeln

Ett år senare står det klart att affärerna rullar på i stadig takt. Wendy Heijne, vill inte avslöja några försäljningssiffror, men berättar att hon bland annat har hunnit med att arrangera flera “customize parties”, en popup-butik i Nederländerna, och - alldeles nyligen - en konceptbutik i Stockholm. Hemsidan finns nu på både svenska och engelska.

- Vi har fått önskemål från kunderna om att kunna komma till en fysisk plats där man kan prova klänningarna och se materialet. Därför öppnade vi en konceptbutik. Man kan se butiken som en komplettering av hemsidan. Den kommer att fungera både som studio och butik, skriver Wendy Heijne i ett mail till Ehandel.se.

Den nya butiken, som ligger på Kammakargatan i Stockholm, har öppet torsdag till lördag. Men det är också möjligt att boka tid för ett besök utanför ordinarie öppettider.

Vilken har varit den svåraste utmaningen såhär långt?

- Att sprida kännedom om varumärket utan att ha en stor budget för marknadsföring är en stor utmaning. Sedan är det även en ständig utmaning att få tiden att räcka till. Som ensam entreprenör i en start-up gör man allting från produktutveckling till bokföring själv, skriver Wendy Heijne, och tillägger att hon funderar på att leta upp en affärspartner.

"Vill bli bäst på personlig upplevelse"

I oktober lanserar Studio Heijne en ny kollektion, och i samband med det kompletteras sortimentet med kjolar och toppar. För att göra kundupplevelsen bättre kommer Studio Heijne också att inom kort lägga in en chattfunktion på sin sajt, och framöver tänker sig Wendy Heijne att till exempel någon form av 3D-lösning ska förbättra shoppingen på sidan ytterligare.

- Det är fortfarande lång väg kvar. Planen är att bli bäst på personlig upplevelse och personliga kläder, avslutar hon.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se