För ett år sedan slog Jula upp sin nya e-handel, efter ett mycket uppmärksammat beslut att stänga ner nätbutiken 2011. E-handeln är dock åter i fullt fokus och företaget meddelade under förra året att nätbutiken var det viktigaste de skulle göra under året.
LÄS ÄVEN: E-handelslanseringen är det viktigaste vi gör i år
"Helt nya förutsättningar"
Nu ett år senare meddelar Jula att nätbutiken slagit alla förväntningar.
- Försäljningen via e-handel har slagit våra egna förväntningar på samtliga marknader. Den nya plattformen har också gett Jula helt nya förutsättningar att möta kunden, säger Julas e-handelschef Johan Thorell i ett pressmeddelande.
E-handelslanseringen skedde samtidigt på Julas tre marknader, Sverige, Norge och Polen och hela sortimentet ska ha blivit tillgängligt online. Sedan öppningen har man dock utvecklat nätbutiken med fler funktioner.
- Efter lanseringen har vi bland annat utvecklat ”Hämta i varuhus”, det vill säga möjligheten att beställa varor online för att sedan kunna hämta ut dem i varuhusen, säger Johan Thorell.
Swish i Sverige, COD i Polen
Företaget har även anpassat de olika nätbutikerna mer för de olika marknaderna.
- Exempelvis finns betalmöjligheten ”Swish” i Sverige, och i Polen finns ”Casch-on-delivery”, vilket innebär att man betalar direkt till den som levererar varan. Vi har nu även utvecklat möjligheten att lägga kundorders med möjlighet för hemleverans direkt i varuhuset, säger Johan Thorell.
Jula ska dock inte stanna där utan utvecklingen sägs fortsätta i oförminskad takt. Företaget verkar dock ta en liten paus i helgen då man istället ska fokusera på “E-handels-jubiléet” med bland annat specialerbjudanden online.