För mer än 90 år sedan grundades familjeföretaget Eton i Gånghester utanför Borås. Idag ligger huvudkontoret och originalfabriken på samma plats som företagets allra första skjorta syddes.
Samtidigt är varumärket idag ett globalt premiummärke som säljs hos flera stora återförsäljare som bland annat Harrods, Selfridges, Nordstrom, Saks Fifth Avenue, Bloomingdales och Le Bon Marché. Eton har även en global e-handelsbutik samt 50 egna fysiska butiker i världens olika storstäder som New York, Los Angeles, London, Stockholm, Malmö, Köpenhamn och Frankfurt.
LÄS ÄVEN: Eton ger sig på helt ny målgrupp – exklusiv för nätet
Nu gör företaget en ny storsatsning på den amerikanska marknaden, som har vuxit till att bli bolagets största. USA utgör idag cirka 35 procent av den totala omsättningen.
Företagets storsatsning är en ny modern logistikanläggning utanför Atlanta i USA. Det ska standardisera och effektivisera logistikflöden, samt korta ledtider för Etons fysiska och digitala kunder och återförsäljare. Det nya lagret skapar även förutsättningar för fortsatt tillväxt samt "optimerad servicegrad och kundupplevelse".
Det 2100 kvadratmeter stora lagret ersätter företagets gamla som också var baserat utanför Atlanta.
Vi hade vuxit ur den gamla anläggningen och den nya byggnaden kommer att utgöra grunden för framtida expansion. Tack vare det nya lagret kan vi nu utöka vår kapacitet för olika innovativa logistikfunktioner så som dropshipping och därigenom fortsatt säkra högkvalitativ service för våra kunder och återförsäljare, säger Frida Jungmalm, Supply Chain Director, i ett pressmeddelande.