Sommaren 2013 sjösatte Eton sin nya webbshop och idag säljer företaget över hela Europa med Sverige, Storbritannien och Tyskland som största online marknader. Nu har man har man öppnat upp skjortförsäljningen för ytterligare tre länder, nämligen USA, Kanada och Norge.
– Det är ett strategiskt steg för Eton, då vi nu kan erbjuda e-handel på alla våra huvudmarknader och därmed ge kunderna möjlighet att kunna köpa hela vårt sortiment online. Vi satsar också starkt på inspiration riktad till män som är genuint intresserade av herrmode i yppersta världsklass, säger Fredrik Appelqvist, Retail Director på Eton.
Ryssland och Asien nästa
I Nordamerika säljs mer än 200 000 skjortor varje år via återförsäljare, shop-in-shops och egna butiker. Marknaden är Etons största och företaget ser en stor potential inom det snabbt växande e-handelssegmentet.
När Nordamerika fungerar som företaget vill, kommer man att öppna upp för ytterligare marknader där Ryssland och Asien ligger nära till hands.
– Vi har valt att öppna webbshop i Nordamerika och Norge eftersom de är viktiga marknader för företaget i stort. Framförallt i USA och Kanada ser vi en enorm tillväxt. Trots att frakten till Nordamerika är komplicerad överväger fördelarna med att lansera webbshop. Norge är i likhet med Sverige en marknad där slutkunderna känner oss väl och det är självklart viktigt att vi täcker Norden som historiskt varit väldigt framgångsrikt, säger Fredrik Appelqvist.
Källa: Press