ANNONS

Estrid om de påstådda stölderna: "Många är återkommande"

Klara Lund, Head of PR på Estrid

"Kom in en månad efter lanseringen".

ANNONS

Rakhyvelsmärket Estrid har anklagats för stöld av marknadsförings- och produktidéer. Enligt kreatörer som ska ha sökt tjänster på Estrid har deras arbetsprover, som de har lämnat i samband med sin rekryteringsprocess, använts av företaget utan att de fått jobbet.

LÄS ÄVEN: E-handlaren anklagas för idéstöld av jobbsökande

Ehandel kontaktade Estrid för att höra deras sida av historien.

Påståendena stämmer inte. Vi delar inte arbetsprov internt och använder dem inte i vår marknadsföring, säger Klara Lund, Head of PR på Estrid.

Var tror ni att dessa påståenden kommer ifrån?

Jag förstår att man kan uppleva det så som dessa kreatörer påstår, det gör jag verkligen. Jag har själv upplevt den känslan efter att ha skickat in arbetsprov till andra företag. Men Estrids rekryteringsteam ser att väldigt många idéer är återkommande och liknar varandra, säger Klara.

Hon förklarar att personerna som kritiserat Estrid i fallet endast har sitt eget arbetsprov till grund för dessa åtaganden.

En arbetssökande påstår till exempel att vi har lanserat kroppsvård efter att den presenterat idéen i sitt case. Men det arbetsprovet kom in en månad efter att vi hade lanserat produkterna, och produkterna tog närmare ett år att ta fram. Så idéarbetet började långt innan. En annan person upplever att vi har använt liknande illustration som hon presenterade i sitt arbetsprov. Men sanningen är att vi inte tar fram våra egna illustrationer. De är framtagna av en tredjepartsillustratör i England, som precis som vårt kreativa team internt, inte har tagit del av arbetsprovet. Illustratören mottog inte heller en specifik brief av oss, utan illustrerade självständigt.

En känsla är alltid en känsla, och jag vill inte ta det ifrån kreatörerna. Men vill samtidigt understryka att Estrid inte delar arbetsprov internt.

LÄS ÄVEN: Vass miljardvärdering: ”Bland de snabbaste i svensk historia”

Hur tar ni er vidare från det här? 

För att minska risk för missförstånd framöver kommer vi att använda fiktiva case, istället för att de arbetssökande ska utgå ifrån Estrid. Det viktigaste för oss är att alla känner sig trygga och peppade på att skicka en ansökan till oss och bli en del av vårt team, avslutar Klara Lund.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap