ANNONS

Estrid i domändrama - kunder skickas till Gillette

Syrliga svaret har fått ett enormt genomslag.

ANNONS

Den svenska rakhyvelssensationen Estrid har tagit strid mot den globala jättekonkurrenten Gillette på sitt instagram-konto. Anledningen är att den holländska domänen, Estrid.nl, skickar konsumenterna till Gillette Venus brittiska sajt - och Estrid vilade inte på hanen.

De har skjutit ut ett inlägg riktat mot Gillette Venus där de retfullt ifrågasätter tilltaget.

Vi fick nyligen veta att Estrid.nl köptes av "någon" för att omdirigera kunderna till Gillette Venus hemsida. Först blev vi lite irriterade. Estrid är vårt namn trots allt, inte ert. Men med lite eftertanke blev vi både förtjusta och väldigt smickrade, skriver de och fortsätter:

Ni äger 73 procent av hårborttagningsmarknaden, så det finns väl ingen anledning att vara oroliga för lilla Estrid. Så till den som köpte upp Estrid-domänen (vem som än gjorde det), det gjorde ärligt talat vår dag.

Inlägget har fått ett enormt genomslag. Det har i skrivande stund över 16 000 gilla-markeringar och över 500 kommentarer. Det är den största reaktionen Estrid någonsin åstadkommit organiskt. Man har även gjort ett antal memes på ämnet, med en rad syrliga passningar till Gillette. Ett PR-drag som uppenbarligen gått hem hos användarna.

Gillette Venus instagram-konto har även den fyllts med kommentarer från kunder som begär att Gillette ger tillbaka domänen. Någon skriver även:

Ni gjorde just så jag köpte min första Estrid, tack!

Vem var det som köpte?

Men var det verkligen Gillette som registrerade domänen? När vi tittar på historiken för Estrid.nl så ser vi att domänen köptes redan 2015. Alltså fyra år innan Estrid lanserades. Den uppdaterades den 30 oktober 2020, då Estrid var runt ett år gamla och hade inte alls nått samma genomslag som i dag.

Domänen är även registrerad hos en aktör i Nederländerna som riktar sig till små och medelstora företag. Det utesluter förstås inte att större företag använder dem.

Vi får även svaret att Estrid själva inte är helt säkra på om det är Gillette själva som lagt vantarna på domänen. De säger också att de inte påstår detta och att det inte är något påhopp, utan att de påpekar det lustiga i att en Estrid-domän pekar till Gillette Venus. De vet heller inte hur länge domänen gått dit, men de blev uppmärksammade på det nyligen.

Så om det är Gillette som vill göra livet surt för en svensk konkurrent, eller någon som vill sätta press på Estrid att köpa domänen för att själv tjäna en hacka det vet vi inte ännu.

Estrid omsatte 437,6 miljoner kronor under 2022 och gjorde samtidigt en förlust på, efter finansiella poster, på -225,6 miljoner.

Ehandel söker Gillette

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap