E-handlaren och rakhyvelsmärket Estrid har fällts av Reklamombudsmannen för en annons som bolaget kört på Facebook. Anmälare är Sveriges Kvinnolobby som uppfattade bilden i annonsen som problematisk på flera plan.
Reklamen avhumaniserande, objektifierande och sexualiserande eftersom man inte får se personens ansikte och för att bilden till största del tas upp av personens bröst. Det är inte heller motiverat varför rakhyveln marknadsförs på ett par bröst som inte är de kroppsdelar som kvinnor rakar mest, vilket går att utläsa av bland annat samma företags övriga reklam, förmedlar anmälaren.
LÄS ÄVEN: Estrid hyvlar sin PR – skiftar fokus från kvinnor
Enligt Sveriges Kvinnolobby är reklamen kränkande för kvinnor. Estrid som jobbar mycket med inkluderande reklam svarar följande:
Estrid har inte haft för avsikt att objektifiera eller avhumanisera personen på bilden. Anledningen till att rakhyveln ligger på personens bröstkorg är att texten samt färgen på linnet (gul, lemon) passar rakhyvelns färg och namn (gul, lemonade). Bilden togs av personen på bilden efter en öppen brief från annonsören, det vill säga annonsören har inte instruerat hur bilden ska tas eller mot vilken bakgrund, säger man.
Estrid tillägger att de efter Reklamombudsmannens uppmärksammande har tagit bort bilden från all marknadsföring då man "uppenbarligen misstolkats i sin intention och genomförande".
Reklamombudsmannen går även på anmälarens linje och det är just kopplingen till produkten som verkar vara det stora problemet.
Reklamombudsmannen finner att kvinnan framställs som sexobjekt genom sin klädsel, beskärning av bilden och placeringen av den marknadsförda produkten på hennes bröst. Framställningen av kvinnan som sexobjekt saknar koppling till den marknadsförda rakhyveln. Reklamombudsmannen finner mot den bakgrunden att reklamen framställer kvinnan på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor allmänhet, skriver Reklamombudsmannen.
Reklamen fälls därmed för att vara könsdiskriminerande.