E-handlaren och rakhyvelsmärket Estrid har fällts av Reklamombudsmannen för en annons som bolaget kört på Facebook. Anmälare är Sveriges Kvinnolobby som uppfattade bilden i annonsen som problematisk på flera plan.
Reklamen avhumaniserande, objektifierande och sexualiserande eftersom man inte fĂĄr se perÂsonens ansikte och för att bilden till största del tas upp av personens bröst. Det är inte heller motiÂverat varför rakhyveln marknadsförs pĂĄ ett par bröst som inte är de kroppsdelar som kvinnor rakar mest, vilket gĂĄr att utläsa av bland annat samma företags övriga reklam, förmedlar anmälaren.
LÄS ÄVEN: Estrid hyvlar sin PR – skiftar fokus från kvinnor
Enligt Sveriges Kvinnolobby är reklamen kränkande för kvinnor. Estrid som jobbar mycket med inkluderande reklam svarar följande:
Estrid har inte haft för avsikt att objektifiera eller avhumanisera personen på bilden. Anledningen till att rakhyveln ligger på personens bröstkorg är att texten samt färgen på linnet (gul, lemon) passar rakhyvelns färg och namn (gul, lemonade). Bilden togs av personen på bilden efter en öppen brief från annonsören, det vill säga annonsören har inte instruerat hur bilden ska tas eller mot vilken bakgrund, säger man.
Estrid tillägger att de efter Reklamombudsmannens uppmärksammande har tagit bort bilden frĂĄn all marknadsföring dĂĄ man "uppenbarligen misstolkats i sin intenÂtion och genomförande".
Reklamombudsmannen går även på anmälarens linje och det är just kopplingen till produkten som verkar vara det stora problemet.
ReklamomÂbudsmannen finner att kvinnan framställs som sexobjekt genom sin klädsel, beskärning av bilden och plaÂcerÂingÂen av den marknadsförda produkten pĂĄ hennes bröst. Framställningen av kvinnan som sexobjekt sakÂnar koppling till den markÂnadsförda rakhyveln. ReklamomÂbudsmannen finner mot den bakgrunden att reklamen framställer kvinnan pĂĄ ett sätt som är nedvärÂderande för kvinnor alÂlÂmänhet, skriver Reklamombudsmannen.
Reklamen fälls därmed för att vara könsdiskriminerande.