Margaux Dietz slår sig ihop med Lovisa ”Lojsan” Wallin.
Det var 2021 som Margaux Dietz debuterade som romanförfattare med den erotiska boken “Alexa”. När boken väckte intresse ville hon skapa ett presskit, med fokus på unga kvinnors njutning. Men när hon inte hittade det hon sökte på marknaden, föddes idén att skapa ett eget varumärke.
Det kändes som det jag hittade på marknaden var skapat av män. Det var hårt och skrämmande med spretiga hemsidor. Och alla de här nyhetsbreven som var avskräckande, säger Margaux Dietz till Breakit.
Nu avslöjar influencern och entreprenören sin nya satsning, e-handeln Niut, som säljer “njutningsprodukter för och av kvinnor”. Med sig på resan har hon influencerkollegan Lovisa “Lojsan” Wallin och e-handelsprofilen Linnéa Sweijer. Lovisa Wallin sitter i styrelsen och kommer förutom sitt engagemang i produktutvecklingen också ansvara för företagets sociala medier. Linnéa Sweijer kommer att agera rådgivara, med över 13 års erfarenhet inom e-handel. Margaux Dietz själv kliver in som vd med ansvar för strategi och produktutveckling.
För det första känns det superkul. Det är kreativitet på ett nytt sätt. Sedan finns det nya områden som är utmanande men jag är väldigt taggad, säger hon om sin nya roll som vd.
Vill minska “orgasmglappet”
Enligt Margaux Dietz vill företaget bidra till samtal och utbildning, för att bryta tabun kring kvinnors njutning.
Självklart kommer vi jobba aktivt med de här frågorna i sociala medier, vi har ju verkligen den kompetensen i bolaget. Så vi startar med fokus på Instagram och sedan kan det tas vidare i webbformat.
Företaget har hittills inte tagit in något extern kapital utan finansieras helt av grundarna själva. Men enligt Margaux Dietz har intresset från investerare varit stort.
Enligt statistik som Niut tagit fram finns det stora skillnader i män och kvinnors njutning, något som grundaren och vd:n kallar för “orgasmglappet”.
Vi vill minska orgasmglappet, men det handlar inte bara om den här typen av produkter, det är kvinnlig hälsa och njutningsprodukter. Vi vill finnas för alla skeden i livet.
Företaget har hittills lanserat tre produkter, en vibrator, en massagegel och en rengöringssprej. Men arbetet med att ta fram den perfekta vibratorn var inte helt enkelt, avslöjar Margaux Dietz.
Det var inte så lätt att kommunicera med fabriken om formen så vi började faktiskt med barnlera. Vi hade flera sessioner med Play-Doh och eftersom vi alla är mammor så fanns det lera, säger hon till Breakit och skrattar.