– Alla företag som skickar ett par hundra eller flera miljoner paket om året behöver vår programvara, säger Lars Pedersen, VD för nShift.
I takt med den ökande e-handeln ökar också konsumenternas förväntningar på upplevelser av leveranser och returer. Att erbjuda fler bekväma leveransalternativ, spårning, smidiga returer och en personlig upplevelse är alla avgörande saker för konvertering och skapande av lojala kunder. Men att leva upp till alla dessa förväntningar och lyckas varje gång samtidigt som man hanterar högre order- och returvolymer är svårt och komplext för e-handeln.
Det är här nShift kommer in i bilden. För att ge e-handlarna exakt det de vill ha – en dörr-till-dörr-lösning som hjälper till att effektivisera fraktprocessen, minska fraktkostnaderna och samtidigt förbättra den övergripande leveransupplevelsen – var det nödvändigt att samarbeta med några de bästa lösningarna på marknaden.
nShift ser dagens ljus
nShift presenterades som ett nytt varumärke och företag i samband med förvärvet av Returnado, en Stockholmsbaserad lösning för returhantering, i augusti 2021 under ledning av Lars Pedersen som ny VD.
”Även om vårt namn ändras är vi mer engagerade än någonsin att fortsätta tillhandahålla den viktiga konnektiviteten inom leveranshantering samt den synlighet och effektivitet som gör att våra över 95 000 kunder förlitar sig på oss. Vi är glada över att kunna presentera vårt nya varumärke tillsammans med våra senaste e-handelsinnovationer, nShift Checkout och nShift Return (tidigare känd som Returnado). Vår plattform gör det möjligt för kunderna att oroa sig mindre och leverera smartare med upp till 10–20 procents högre e-butikskonverteringar, 60 procents färre leveransrelaterade supportsamtal och 30 procents ökning av återkommande köp i samband med returnerade produkter.”
Genom förvärvet av Returnado, en Stockholmsbaserad leverantör av returhanteringslösningar, tillför nShift viktig teknik till sin plattform för hantering av molnleveranser med en effektiviserad returprocess för transportköpare, transportörer och mottagare. Returnados kompetens inom returhantering omfattar kända varumärken som Helly Hansen och Asket och visar dess betydande kapacitet att tjäna en mycket komplicerad del av logistikvärdekedjan.
Andra förvärvet på bara 30 dagar
På mindre än en månad meddelade nShift den 22 september att företaget har förvärvat Webshipper, den snabbast växande e-handelsplattformen för hantering av molnleveranser i Danmark. Webshipper blir företagets andra förvärv i takt med att det fortsätter att utöka sitt omfattande nätverk med över 800 transportörer och sin kundbas med över 95 000 kunder internationellt.
Genom att integrera Webshippers användarvänliga gränssnitt, avancerade back-end-teknik och framstående supportmodell kommer Webshipper att ytterligare utveckla nShifts möjligheter som global ledare inom hantering av molnleveranser.
”Vi har varit oerhört imponerade över hur snabbt Webshipper har skalat upp sitt erbjudande och är glada över att kunna börja bädda in dess smidiga automatiserade transportteknik och stärka vår breda portfölj av avancerade lösningar för hantering av molnleveranser för våra kunder”, säger Lars Pedersen, VD för nShift. ”Det senaste förvärvet visar tydligt vårt engagemang för att bli den mest innovativa aktören i branschen, att kontinuerligt förbättra leveranshanteringsresan för våra kunder.”
E-handeln ökar för varje år, pandemin har bara accelererat denna utveckling och nivåerna kommer troligen aldrig att gå tillbaka till hur det såg ut före pandemin. Därför är det avgörande för e-handeln att ha en skalbar, pålitlig och stabil lösning för leveranshantering på plats så att de kan oroa sig mindre och leverera smartare.