Episerver, kanske mest känt för sitt CMS men på senare år också e-handelssystem, gör nu ett drastiskt skifte. Även om varumärket är välkänt på den svenska marknaden så åker det ner i papperskorgen. Trots ett inbitet namn så är det inte första gången Episerver står inför en förändring.
Episerver grundades 1994 som Elektropost. Då som ett CMS för email. Det utvecklades till ett CMS för webb och blev EPiServer. Efter förvärv så byggdes e-handel in i plattformen och en rad olika lösningar för digital marknadsföring. I takt med att molntjänster blev mer standard gick man då över till loggan ”Epi” och tog bort ”Server” ur det visuella varumärket. Epi som varumärke visade sig svårt att äga, varpå vi redan där hade börjat måla in oss lite i ett hörn, berättar marknadschefen Mårten Bokedal för Ehandel.
Förra året blev det ytterligare ett förvärv, av det amerikanska företaget Optimizely, för att ta steget ut på världsmarknaden. Och redan då diskuterades eventuella namnbyten.
Det är klart så att ett namnbyte med den kännedom som Episerver har inte tas lätt på, framför allt i Sverige. Samtidigt så har vi efter undersökningar konstaterat att perceptionen om vad Episerver erbjuder inte hänger med utvecklingen av plattformen. Och att ändra varumärkesperception är även det ett stort projekt.
Episerver kommer nu att försvinna helt och plockas bort från företagets olika produkter och ersättas med Optimizely. Episerver Commerce Cloud blir till exempel Optimizely Commerce Cloud. Vi frågade Mårten Bokedal om det var något mer som kommer att ändras i och med namnbytet.
Vi kommer fortsatt erbjuda marknadens bästa CMS och e-handelsplattform, konstaterar han och tillägger:
Vårt huvudkontor kommer fortsatt ligga i Stockholm, och vi är stolta över vår bakgrund. Den nordiska marknaden är vår kärna, men vi ser även en ökad efterfrågan från de flesta länder och vi etablerar oss på nya platser varje år.
Namnbytet sker idag, den 25 augusti.