Mobila enheter står för en tredjedel av den globala e-handeln och smartphones har ersatt surfplattan som den mest populära enheten. Det enligt en undersökning genomförd av Criteo, som även visar att Sverige hade den högsta mobila andelen av nätförsäljning under första kvartalet 2015.
Siffror som inte riktigt får stöd i en ny undersökning framtagen av Bring. Även om allt fler svenskar e-handlar mobilt i år jämfört med förra året, är det enligt rapporten endast en av fem svenskar som e-handlar via mobilen eller surfplattan.
– I Sverige väljer överraskande många konsumenter datorn när de ska köpa varor. Trots en kraftig ökning på hela 42 procent för mobila enheter jämfört med förra året är andelen fortfarande mycket låg. Det kan ha att göra med att många svenska nätbutiker fortfarande inte fullt ut är anpassade för mobila enheter eller har krångliga betalningslösningar som skapar problem på mindre skärmar. Det är dessutom mer komplicerat att köpa en fysisk vara på mobilen än en tjänst, säger Johan Holgersson, e-handelsexpert på Bring.
Mobilen håller på att ta över
Brings undersökning visar också att nätkunderna använder sina mobiler i allt större utsträckning för att orientera sig inför ett köp. Tillväxten jämfört med samma tid förra året ligger på hela 136 procent och nästan en tredjedel av svenskarna säger att mobilen är deras förstaval inför ett köp.
Vi har även noterat via Ehandel.se Analytics att konverteringen och snittordern är kass via mobiltelefoner.
En mobilanpassad nätbutik är alltså en bra idé. Som bekant ändrade Google nyligen sina algoritmer så att mobilanpassade sidor rankas högre vid sökning. En ändring som vi ännu inte sett någon effekt av men som kan ge mobilanpassade nätbutiker högre synlighet framöver.
– Mobilen håller på att ta över som den enhet vi använder mest när vi söker information på nätet. Surfplattor och mobiler har redan stått för mer än hälften av trafiken under en period, och nu ser vi att trafiken enbart från mobil många gånger är större än från dator. Om du som butiksägare inte har en mobilanpassad sida i dag riskerar du att de flesta kunder inte bara vänder i dörren som i dag. De hittar inte ens ingången, säger Johan Holgersson.