Mobilanpassade sidor är förstås inget nytt. Den klassiska "m.domännamn.se" har många år på nacken där webbsidan dirigerar om mobiltelefonanvändare till en separat mobilsajt. På senare tid har responsiv design blivit populärt, speciellt bland e-handlare, och det innebär att sidan själv ändrar sin bredd för att passa in på en mindre skärm.
Det har förstås funnits flera skäl att göra detta, förutom Googles uppmaningar. Inom modebranschen vet vi exempelvis att majoriteten av kunderna nu surfar mobilt och anpassar man sig inte då förlorar man sannolikt kunder och pengar.
Samtidigt vet vi att kunderna inte konverterar lika bra på mobilen. Men då många även fönstershoppar på mobilen för att sedan handla via en annat enhet så är det förstås viktigt att synas maximalt i den mobila kanalen.
Du mĂĄste anpassa din sajt
Nu är det inte längre valbart att vara mobilanpassad, om man får en stor del av sin trafik ifrån Google.
Den 21 april, om exakt en vecka, kommer Google att prioritera mobilanpassade sidor i de mobila sökresultaten. Detta gäller alla språk och över hela världen. Vanligtvis när Google uppdaterar sina sökalgoritmer brukar de säga att det påverkar en liten del av sökningarna. Inte denna gång. Mobiluppdateringen av Googles sökmotor, som aktiveras den 21 april, ska ha en signifikant påverkan på sökresultaten.
Denna uppdatering behandlar alltså resultatet som folk får när de söker på Google med sin mobiltelefon. Ett resultat som ofta även är mer lokalt än det man får via desktop.
Vad kommer att hända?
Hur stor kommer förändringen att vara? Det är förstås svårt att sia om men det verkar vara så här att Google kommer, i den mobila söken, flytta upp de sidor som de anser vara anpassade för mobila enheter. Man kan även se det så att de straffar sidor som inte är mobilanpassade. Oavsett så är det bråda dagar för att anpassa sin sajt. Vi på Ehandel.se håller redan på att anpassa vår ganska tunga sida för mobila enheter. Forumet har exempelvis fått en mobil makeover sedan någon dag tillbaka.
Kommer sidor som ej anpassats att hamna sist i sökresultaten? Förmodligen inte. Såvida inte alla i din bransch redan anpassat sig och du inte gjort det. För i det hypotetiska fallet finns det en stor möjlighet att Google gräver ner och gör din sajt i princip osynlig för mobila användare. En utveckling som förmodligen hade varit katastrofal för de flesta e-handlare.
I och med Googles aggressiva utrullning, alla språk och alla länder samtidigt, verkar sökjätten vara ute efter en hävstångseffekt där alla tvingas till en mobilanpassning. Kanske går de så långt att de väljer att presentera mindre relevanta resultat, men mobilanpassade, före icke-anpassade men mer relevanta.
Hur ska man mobilanpassa?
Även om Google som vanligt är luddiga med vad som faktiskt kommer att ske, så är budskapet kristallklart. Mobilanpassa din sajt nu för 21 april börjar vi prioritera anpassade sidor för de som söker via mobilen.
Hur ska man då anpassa sin sida? Google skall inte ha något specifik preferens utöver att användaren skall vara nöjd och få ett så relevant resultat som möjligt. Det handlar alltså inte bara om att trycka in hela din sida i en design som är anpassad till en mobil bredd. Utan sidan som användare kommer till skall vara användbar, något som förstås är extra viktigt för en nätbutik.
Utöver användbarheten som till stor del ligger på dig, så bjuder Google på några verktyg som kan vara bra för att få rätt på det tekniska. Google har ett Mobilvänlighetstest som testar en specifik sida.
Vårt forum klarar sig numera bra i Googles test
Ehandel.se som inte anpassats får exempelvis betyget "Inte mobilvänlig". Det går inte att läsa vad som står på sidan, innehållet är för brett, länkarna för nära inpå varandra och så vidare. Kort sammanfattat så suger vår sajt i mobilen. Vårt forum däremot som vi anpassat får grönt ljus och inga klagomål.
En vecka kvar
Tänk dock på att ett godkännande via mobilvänlighetstestet inte automatiskt betyder att sidan är bra för användaren. Det är dock ett bra första steg och för att inte bli straffad av Google.
Vill man få en mer övergripande bild över hela sajtens mobilanpassning ska man kunna få en del tips via Webmaster Tools.
Nästa tisdag smäller det till och Googles nya mobila uppdatering aktiveras. Då får vi se hur den påverkar sökresultaten och trafiken till e-handlare. Oavsett om det är en drastisk förändring eller ej så lär vi nu stå inför en massiv övergång till mobilanpassade sajter.