ANNONS

En väldoftande E-handel kan öka försäljningen

En väldoftande E-handel kan öka försäljningen

Kan väldoftande paket leda till trognare kunder? En e-handlare är i alla fall övertygad om att luktsinnet är ett område värt att utforska.

ANNONS

Författaren och e-handlaren Mats Ingelborn är inte främmande inför att testa nya saker i sina nätbutiker. Han gjorde tidigare en kovändning kring fri frakt och delar gärna med sig av sina olika e-handelsexperiment.

Nu rapporterar företaget ett svagt men ändå kul resultat på ett mycket långsiktigt projekt. I Mats huvudbutik Calzessa har de nämligen parfymerat sina leveranser i över ett år.

Att associera en lukt med sin nätbutik är ett försök att nå en ny dimension hos kunderna.

- Trots att hjärnan bara använder en procent åt lukten så har detta sinne en märkvärdig förmåga att direkt framkalla minnen. De andra sinnena har inte samma direktåtkomst till minnet, för dem måste vi tänka efter, leta efter var vi sett det eller hört det tidigare. Men med en doft kan du snabbt och direkt komma ihåg en mosters bakning eller en bakgata på en barndomssemester i Italien, säger Mats Ingelborn.

Känsligt med lukter

Om du vill ge din nätbutik en doftprofil ska man dock vara försiktig säger Mats eftersom det har en sådan stark effekt. Det kan helt enkelt slå fel.

- Vi har tagit en exklusiv parfym och sprejat våra tackkort med denna innan vi packar ihop leveransen i paketet. Det ger en svag, diskret men elegant doft som stannar kvar och förhoppningsvis ger våra kunder en känsla av elegant lyx, berättade Mats Ingelborn vid testets början.

Nu har det gått 16 månader sedan man lanserade nätbutikens doftprofil och det har inte följts av någon enorm shoppinghysteri. Men det ska inte heller vara poängen.

- Med dofter finns ingen snabb väg till förbättrat resultat, näsan använder vi för att bygga upp ett långsiktigt förtroende, säger Mats.

Uppskattat av kunderna

I förra veckan ska dock Calzessa fått två mail ifrån kunder som uppskattat det doftande inslaget.

“Min sambo undrar vad det är för parfym som ni sprutat på visitkortet? Hon gillade den…”

“Detta kort luktar väldigt gott. Vad är de för parfym eller doft ni har på dom?”

Även om Mats förstås är glad över att få lite bekräftelse på sin doftande e-handel så handlar det alltså om andra effekter man vill uppnå.

- Att använda dofter visar positiva resultat på lång sikt, detta har flera studier visat. Dofter handlar om att få kunden att trivas, att känna sig hemma och att vilja komma tillbaka, säger Mats.

Kunderna som hört av sig lär förmodligen handla igen så det är kanske nu doftprofilen börjar generera pengar. Tanken är i alla fall att doften blir en del av varumärket och upplevelsen.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se