Det kalla julivädret verkar inte ha hjälpt. I dag presenteras Svensk Handel sitt Stilindex för juli månad och det är svaga siffror som visas upp, både för inom kläder och skor. Försäljningen av kläder backade under månaden med 18 procent, medan motsvarande siffra för skor låg på minus 24,4 procent.
För modehandeln är coronakrisen fortsatt ett rejält sänke. En viss förbättring från låga nivåer sker i juli, men försäljningstappen är fortsatt omfattande, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
E-handeln klarar sig bättre
Det innebär att skobranschen hittills i år har tappat 33 procent av sin försäljning, vilket alltså innebär att en tredjedel av all skoförsäljning i Sverige har försvunnit under årets första sju månader. Inom kläder är tappet inte lika markant, men segmentet har backat med 17,8 procent.
Fysiska butiker klarar sig sämre i krisen än e-handeln. Det är av avgörande betydelse att vi på ett ansvarsfullt sätt åter lyckas öppna upp samhället och därmed får igång flödena i våra stadskärnor där många av landets sko- och klädbutiker är lokaliserade. De beslutade hyres- och omställningsstöden är bra men de behöver förlängas och förfinas så att de verkligen når de mest utsatta delarna av näringslivet. Detta gäller i hög grad den svenska sko- och klädhandeln.
Utöver coronakrisen lyfter Mats Hedenström fram den internationella konkurrensen som en anledning till varför siffrorna ser ut som de gör. Branschorganisationen efterlyser likvärdiga spelregler mellan svenska och utländska handelsföretag.
Med några av Europas högsta hyror och arbetskraftskostnader blir det tufft att överleva och då är den av regeringen föreslagna sko- och klädskatten det sista vi behöver, säger Mats Hedenström.