Click & Collect, att köpa eller reservera en vara online och hämta i butik, är ett populärt alternativ i Storbritannien. Enligt undersökningen, Christmas Customer Pulse report genomförd av JDA/Centiro, var det under den gångna julhandeln hela 41 procent som använde sig av tjänsten. En ökning med 39 procent jämfört med föregående år.
Men det var långt ifrån alla som var nöjda. 36 procent säger att de upplevde någon form av problem som skulle kunna ha en negativ effekt på hur man upplevde tjänsten när de hämtade upp sin beställning, rapporterar Internet Retailing.
Allra flest, 31 procent, anmärkte på att butiken inte hade en dedikerad utlämningsplats för Click & Collect, samt att det var långa väntetider på grund av personalbrist. Att det tog lång tid för personalen att hitta varorna var en annan glädjedödare för många. Något 24 procent av de tillfrågade anmärkte på.
Butiksupplevelsen allt viktigare
Storbritanniens nätkunder är helt klart sålda på idén att hämta ut sina nätköp i butik då det ger dem fler valmöjligheter, men det gäller för butikerna att tjänsten upplevs som smidig för att inte riskera relationen med kunderna. Samtidigt är det en kostnadsfråga.
Tidigare har bland annat detaljhandelsjättarna Tesco och John Lewis infört restriktioner på Click & Collect genom att ta betalt för att hämta ut i butik. Sportkedjan XXL är även de skeptiska till konceptet eftersom det faktiskt kostar en del att låta kunderna hämta i butik.
– Ironiskt nog, vid en tidpunkt då onlinehandeln fortsätter att växa, är det butiksupplevelsen som blir allt viktigare. Som undersökningen visar, har dagens onlinekunder inga betänkligheter över att handla någon annanstans om återförsäljarna inte uppfyller deras förväntningar, säger Jason Shorrock, vice president of retail strategy på JDA.