Entreprenören Sanne Fouquet har identifierat ett problem: det borde vara enklare att dela länkar från sociala medier och komma i kontakt med andra som gillar liknande innehåll. Lösningen är hennes nya plattform Melon, där användare ska kunna hitta innehåll som de är intresserade av i ett flöde - oavsett vilken plattform innehållet kommer från.
Delning av content är i dag den näst mest vanliga aktivitet online efter att skicka meddelanden, men ändå har den ingen dedikerad plattform, säger Sanne Fouquet till Breakit.
Vi vill skapa ett forum där dagens kunskapsfördelning blir enklare och mer transparent. Tänk Pinterest men för all typ av content online och alla källor på nätet, inklusive Tiktok, Instagram, poddar och artiklar.
Den nya plattformen har nyligen avslutat en ängelinvesteringsrunda där flera kända namn deltog. Bland annat har Elisabeth Nathorst, som även investerat i Estrid, Samarth Sharma, Head of Apps på Google och Cecilia Bratt från Sting hoppat på tåget. Totalt fick bolaget in 1,5 miljoner kronor.
I och med att jag är en solo-grundare och fortfarande äger större majoriteten av bolaget, och med de investerare som klev in i höstas, så ägs över 90 procent av bolaget av kvinnor, säger Sanne Fouquet och avslöjar att bolaget nu växt till att bestå av 10 medarbetare sedan pengarna trillade in.
Plattformen har ännu inte lanserats, men den som är nyfiken kan anmäla sig på Melons sajt för att få tillgång till appen när det blir dags för beta-lansering.
Något som ännu inte är hugget i sten är dock hur Melon ska tjäna pengar. Enligt Sanne Fouquet funderar man på en rad olika alternativ bland annat att ge plattformen premiumfunktioner som användarna får betala för.
Vi vill inte att man ska behöva betala för appen, utan den ska vara gratis att använda. Men användarna ska däremot kunna betala för att ta del av innehåll som läggs upp av vad särskilda kreatörer, ungefär som influencers, som bidrar med mycket innehåll till plattformen, säger hon.
Under årets andra kvartal siktar Melon på att ta in ytterligare kapital.