Hos Nordic Nest har förberedelserna inför årets Black Friday pågått under en längre tid och tur var väl det. Nu kommer nämligen rapporter om ett massivt säljtryck hos den Kalmarbaserade e-handlaren.
Det har börjat extremt starkt, redan nu på morgonen ligger vi på en order var tredje sekund, säger Nordic Nests vd Bank Bergström till Ehandel.
Nordic Nest drog igång sin Black Week-kampanj redan i fredags, vilket innebär att reaperioden hos företaget blir exakt samma som förra året. Men trots att förra året också innebar en stark försäljning verkar det här årets kampanj ha nått helt nya höjder. Under perioden fredag till och med torsdag har försäljningen ökat med 200 procent jämfört med förra året.
Har just Black Friday lika stor betydelse som förr eller är hela veckan lika stark nu?
Min gissning är att det sprids ut lite i år. Men det är klart, tittar vi bara på starten på i dag så känns det kanske som att i dag ändå blir betydligt starkare. Det brukar vara ett högt tryck senare på dagen så vi får se om det håller i sig, det är svårt att veta nu hur dagen kommer att utvecklas.
För att personalen ska orka med att hantera alla order har Nordic Nest förberett frukost, lunch och middag, samt ett extrainsatt hamburgarevent i eftermiddag, för alla i personalen.
Vi har laddat länge och det är viktigt att alla får energi så att de orkar hela dagen. Men än så länge är stämningen på topp.
Bank Bergström berättar att Nordic Nest har försäljning i hela världen, vilket innebär en strid ström av order som egentligen pågår dygnet runt.
Det har varit bra tryck hela natten men nu på morgonen när Asien har nått eftermiddag och kväll samtidigt som Europa har vaknat upp så får vi den här höga ordertakten med en order var tredje sekund.