Jag har börjat spela på andra planhalvan. Bytt lag från att vara plattformsleverantör i 15 års tid, till att nu driva egen e-handel och därmed se den inifrån. Det jag upplever? Att det är så mycket roligare att vara e-handlare! Varför? För att du ser effekten av minsta lilla förbättring - eller försämring, direkt. Det är roligt, lärorikt och samtidigt utmanande.
Att driva en framgångsrik e-handel kräver i dag väldigt mycket av dig som e-handlare. Du behöver vara både generalist och specialist inom många olika områden. Du bör ha kontroll på detaljerna och samtidigt ha en strategi som både är långsiktig och övergripande. Eftersom spelplanen ändras mycket snabbt behöver strategin kontinuerligt uppdateras. Det kan handla om alltifrån förändrade algoritmer på Instagram och Facebook, nya konkurrenter, förändrade fraktvillkor till att Amazon tar en större del av marknaden i Sverige.
"E-handlare saknar en helhetssyn"
Även om dina leverantörer besitter spetskompetens och gör ett bra jobb inom sina respektive områden, upplever jag att det först är när de olika områdena samspelar till fullo som du kan få den bästa effekten. Orsaken är att när högerhanden inte vet vad vänsterhanden gör, så tas inte alltid korrekta beslut. Det är inte alltid ökade budgetar som leder till ökad tillväxt och lönsamhet, är min erfarenhet. Istället handlar en stor del, i att kunna skapa god lönsamhet i din e-handel, om att kalibrera och samordna alla dessa leverantörer. Ett stort krav som ställs är alltså förmågan att kunna vara analytikern i mitten som tar strategiska och kloka beslut baserade på ett helhetsperspektiv.
Tittar man på andra, så kan man många gånger identifiera både brister och svagheter hos både stora och små e-handlare. Och visst är det alltid enklare att identifiera svagheter hos andra, än hos sig själv. Men, min erfarenhet och övertygelse är att orsakerna till dessa brister är att många e-handlare faktiskt saknar en helhetssyn på delarna i sin verksamhet.
När jag satt i leverantörsledet, främst som plattformsleverantör, hjälpte vi över 5000 företag att få igång sin handel på nätet. Även om man som leverantör har de allra godaste intentionerna att vilja hjälpa sina kunder, så blir råden ofta mycket generella.
"En ny typ av oberoende aktör"
Hur skulle en annan plattform kunna påverka min försäljning? Eller hur vet jag om jag får ut maximalt av min marknadsföringsbudget? Det är funderingar man som e-handlare kan ha svårt att få oberoende och uppriktiga svar på idag. Och vilken leverantör har möjlighet att lägga det engagemang som krävs för att sätta sig in i din verksamhet för att sen kunna hänvisa dig till en konkurrent som lämpar sig bättre för dig?
En del i lösningen tror jag skulle kunna vara en ny typ av oberoende aktör, som har en kvalitetssäkrande och samordnande funktion. En part som inte har några egenintressen i varken plattform, marknadsföringstjänster eller verktyg - som har ett utifrånperspektiv på din e-handel, tänker på din kunds bästa och inte bara är förbehållen de allra största företagen.
Små förbättringar har stor påverkan
Skillnaden mellan att vara e-handlare och att befinna sig på leverantörssidan är stor. Som e-handlare kan små, förhållandevis enkla förbättringspunkter i verksamheten ha stor påverkan på försäljning och lönsamhet.
Mina tips för att få en bättre helhetssyn är att lära av de bästa och förkovra sig i viktiga detaljer. Du blir inte bara en bättre e-handlare utan även en bättre beställare och kravställare på dina leverantörer. Titta inte bara på de bästa, utan kontakta, maila och ring dem för att utbyta erfarenheter. En av de i särklass skickligaste e-handlarna i Sverige, Pär Svärdson, fick jag förmånen att äta lunch med. Det jag fick med mig var inte detaljerna, däremot ett nytt perspektiv som var mycket värdefullt. Eller varför inte ta en av semesterveckorna och lära dig mer om Facebook-marknadsföring via Youtube – där finns otroligt mycket kunskap – dessutom helt kostnadsfritt.