ANNONS

En ny webbstandard är på väg till e-handeln

En ny webbstandard är på väg till e-handeln

Google och Ebay arbetar på en ny snabbare webb för näthandeln.

ANNONS

Webben är som de flesta förmodligen vet byggd på något som kallas HTML. HTML är helt enkelt språket som hemsidor byggs upp med. Några av världens största mediebolag med Google i spetsen försöker nu införa en ny standard för webben och då speciellt för den mobila delen av den.

Detta nya projekt kallas AMP och lanserades så sent som i oktober förra året. AMP står för Accelerated Mobile Pages eller snabba mobila sidor om man vill förenkla det lite.

Starka krafter bakom

Har du inte hört om AMP ännu så lär det dyka upp allt mer i media då mycket stora krafter ligger bakom och stöttar projektet. Några som var med från start var Twitter, Pinterest, WordPress och LinkedIn. Totalt 30 stora sajter skall ha varit med från början.

Initialt satsade man på mediehus och jättar som The Guardian, Financial Times, Washington Post, BBC med flera ska använda AMP HTML som den nya standarden kallas.

Öppet för alla

Det nya AMP-projektet ska vara öppen källkod och får därmed användas av alla. Det ska även tillåta en helt egen design av AMP-sidan. Även om AMP-sidorna optimeras för hastighet finns det alltså utrymme för att ta hand om ditt varumärke och särskilja din sida från andra.

Genom att skapa din mobila sida i AMP ska du få flera fördelar där den primära är just hastighet. AMP-sidorna ska vara ruskigt snabba och därmed erbjuda kunder och användare en mycket bättre mobil upplevelse.

- Som en del av detta arbete har vi tagit fram en ny metod för cachning som gör det möjligt för utgivaren att fortsätta att vara värd för sitt innehåll samtidigt som det möjliggör effektiv distribution genom Googles högpresterande globala cache. Vi har för avsikt att öppna våra cacheservrar så att vem som helst ska kunna använda dem utan kostnad, meddelar Google.

AMP ska även se till att annonser levereras bättre och snabbare vilket annars kan vara ett problem på mobila enheter. Projektet ska helt enkelt stödja annonser, betalväggar, prenumerationer och olika tekniker för att kunna få ekonomi i exempelvis journalistiken på nätet.

- Vi hoppas att Accelerated Mobile Pages och dess öppna karaktär kommer att skydda det fria flödet av information genom att säkerställa att den mobila webben fungerar bättre och snabbare för alla, överallt, meddelar Google.

Inte bara utgivare

Det handlar dock inte bara om nyhetssidor och sociala medier. Häromdagen meddelade ingen mindre än Ebay att de börjat införa AMP i sin e-handel. En utveckling som kan vara startskottet på en utrullning av AMP HTML bland e-handlare världen över.

- Utvecklare i branscher såsom e-handel har börjat omfamna AMP för att skapa en snabbare upplevelse för sina användare, och vi är glada att kunna lyfta deras ansträngningar, skriver organisationen bakom AMP.

Ebay jobbar just nu med att bygga en helt ny webb och man bestämde sig tidigt för att börja med den mobila upplevelsen och sedan följa upp med en ny lösning för vanliga datorer. Tidigt i designfasen tog man beslutet att kodbasen, sajtens komponenter, skulle hållas så liten som möjligt.

Detta för att också få effekten att sidan blev snabbare. Men när man började jobba med hastigheten snubblade man över AMP. Projektet ska ha lanserats i samma veva som Ebay började brainstorma kring den nya sajten.

- AMP verkade gå väl ihop med med vårt eget tänkande om hur vi ville bygga den nya upplevelsen. Även om AMP är mer skapat för utgivare med innehåll, var det fortfarande ett projekt med öppen källkod byggt för den öppna webben. Dessutom kommer en del av trafiken till den nya sajten från sökmotorer, vilket gjorde det mer lovande att undersöka AMP, säger Senthil Padmanabhan, utvecklare på Ebay.

Ebay kontaktade Google för att diskutera möjligheten att skapa en AMP-version av e-handelssidan.

- Google var mycket positiva till det. Denna reaktion uppmuntrade oss att börja undersöka AMP-tekniken för e-handelsvärlden och samtidigt utveckla en AMP-version av sajten, säger Senthil Padmanabhan.

Sedan den sista juni i år ska Ebay ha 8 miljoner sidor, eller noder som man kallar det, som är AMP-kompatibla. Du kan se hur en sådan sida ser ut på denna länken.

- Tillsvidare har vi möjliggjort dessa nya sidor endast för den mobila webben. De kommande veckorna ska desktop-upplevelsen också att lanseras, säger Senthil Padmanabhan.

Vad är egentligen AMP?

Vad är då egentligen AMP? Enligt Ebay är det helt enkelt en bunte regler som du följer för att skapa bra mobilsidor. Best practice för den mobila webben är en annan förklaring.

I arbetet med att skapa AMP-sidor ska Ebay genom att följa dessa regler även ha snabbat upp andra sidor som inte är AMP. Detta genom att bara tänka i samma banor när de jobbade med sajten i sin helhet.

Även om AMP från början fokuserade på utgivare eller helt enkelt nyhetssidor ska det idag gå att bygga vissa delar av en e-handelssajt i den nya standarden.

- Komponentlistan för AMP var fortfarande tillräcklig för att bygga en basprodukt för visning av e-handelssidor. Användarna kommer inte att kunna göra åtgärder på objekt (till exempel "Lägg i varukorgen"), men de kan fortfarande få en bra webbupplevelse . Den goda nyheten är att listan blir bättre och växer dag för dag, säger Senthil Padmanabhan.

Ebay undersöker även möjligheterna att själva använda AMP i sin egen sökmotor. Det vill säga att accelerera sidorna precis som Google gör med AMP-kompatibla sajter.

- Denna plan är i ett mycket tidigt stadie av diskussioner, men möjligheten att använda AMP-tekniken till vår egen sökmotor är mycket intressant.

AMP för e-handel på väg

Anpassningen av Ebay till AMP berättar man var inte helt smärtfri. Man fick programmera om vissa delar då till exempel JavaScript inte ska vara godkänt i AMP. Ebay var inte heller nöjda med det statistikverktyg som är förinbyggt i AMP och planerar nu att bygga om och skicka in ett förslag på en ny variant till AMP-projektet.

Ebay ska nu jobba nära Google för att göra AMP till ett verktyg som passar för e-handeln och inte bara utgivare av olika slag. Högt på listan ligger förstås knappar som exempelvis "lägg i kundvagnen" och "köp".

- Vi är glada att samarbeta med Google och alla andra som deltar i AMP-projektet att göra det möjligt att lansera en fullfjädrad e-handel i AMP. Med objekt som dessa på plats, kommer AMP för e-handel snart att börja synas på nätet.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se