Intresset för Klarnas kreditkort är högt i USA. Så pass högt att faktiskt en miljon kunder står i kö för att få lägga vantarna på ett. Det skriver betaljätten i ett pressmeddelande.
Kortet är sedan tidigare en väldigt eftertraktad produkt på andra marknader, och det faktum att vi redan nu har över 1 miljon konsumenter som skrivit upp sig på väntelistan bådar gott inför lanseringen, säger David Fock, global produktchef på Klarna.
Klarna marknadsför det med en räntefri delbetalning och en förseningsavgift på runt 70 kronor i månaden. En rejäl skillnad mot många andra alternativ på den amerikanska marknaden, där räntan på köp kan uppgå till hela 30 procent om fakturan inte betalats inom den angivna perioden.
Amerikanska konsumenter betalar 120 miljarder dollar i räntebetalningar och avgifter enbart på kreditkort varje år. Klarnakortet ger konsumenten ett verkligt alternativ till högkostnadskreditkort och kommer att göra det möjligt för amerikaner att betala var som helst med vår populära "Pay in 4"-lösning, både online och i butik, säger David Fock.
Klarna fick 50 procent fler kortanvändare globalt under 2021. Här hemma i Sverige ökade användarna med 33 procent och snart kommer 5 procent av svenskarna att ha ett Klarnakort, skriver bolaget.