ANNONS

En miljard på kärleken - “markant uppgång jämfört med 2023”

Maria Mikkonen, chefsekonom
Montage

200 miljoner mer än i fjol.

ANNONS

Alla hjärtans dag står runt hörnet och kan för vissa e-handlare förstås ge en hälsosam försäljningsboost i dessa annars lite sega shoppingtider. Och nu ger Svensk Handel positiva indikationer kring högtiden.

Enligt Svensk Handels undersökning så är intresset för att fira Alla hjärtans dag mycket högt i år. Fem av tio svenskar planerar att uppmärksamma kärlekens dag.

Det är en markant uppgång jämfört med 2023, skriver branschorganisationen.

510 kronor i snitt

Mest glada för att fira dagen ska man vara i de yngre målgrupperna.

De som har planer på att fira Alla hjärtans dag förväntas i genomsnitt spendera 510 kronor, vilket inkluderar inköp som blommor, presenter och restaurangbesök. För den samlade handeln innebär detta en beräknad försäljning på cirka 1 miljard kronor, skriver Svensk Handel.

Detta ska vara 200 miljoner mer än i fjol.

"En märkbar inverkan"

För att få bäst utväxling i försäljningen så ska man dock gärna kränga blommor och choklad. De klassiska presenterna beräknas nämligen gå bäst.

Alla hjärtans dag påverkar svenska konsumenters beteende. En förväntad försäljning på 1 miljard kronor visar tydligt att vi mer än gärna inhandlar något extra till de vi håller kära, vilket har en märkbar inverkan på handeln, kommenterar Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se