I dagarna var det som bekant en mÃ¥nad sedan PostNord införde den omtalade sÃ¥ kallade "Kinaavgiften", alltsÃ¥ den hanteringsavgift pÃ¥ 75 kronor som den som handlar nÃ¥got frÃ¥n ett land utanför EU mÃ¥ste betala för att kunna fÃ¥ ut sitt paket.Â
"Tuff utmaning"
Åtgärden har fått både ris och ros, men från PostNords sida är man nu hyffsat nöjda med hur det hela har artat sig. Det tullager som upprättats i Örebro för att alla Kinapaketen ska slippa översvämma Arlanda, har dock inte varit helt lätt att sätta upp, menar PostNord.
- Det har fungerat förhållandevis väl. Det har varit en tuff utmaning att få de här processerna på plats som kan hantera de här stora volymerna på den korta tid som vi har tvingats till, skriver Henrik Ishihara, Public Affairs Manager på PostNord, till Ehandel.se.
LÄS ÄVEN: PostNord lär datorn att sortera KinapostenÂ
Kort efter att avgiften hade införts kunde vi berätta att 20 000 avgifter hade skickats ut och att cirka hälften av dessa hade betalats.Â
LÄS ÄVEN: PostNord: 20 000 avier har redan skickats ut
Fortfarande hälften som betalas
Nu har antalet utskickade avier förstås ökat rejält - och hunnit passera 800 000 stycken. Men andelen avier som betalas, är fortfarande runt 50 procent, enligt Henrik Ishihara.
Några veckor efter att avgiften införts, berättade PostNord att antalet försändelser som omfattas av avgiften, har minskat från tidigare runt 150 000 om dagen till en tredjedel. Och den minskningen har hållt i sig.
- Vi ligger fortsatt omkring 50 000 om dagen, avslutar Henrik Ishihara