ANNONS

En magisk E-handelstjänst för de riktigt lata

En magisk E-handelstjänst för de riktigt lata

I helgen lanserades tjänsten Magic. En sms-service som lovar att lösa alla dina vardagliga problem, och en hel del annat. Genom att lämna över dina betalningsuppgifter så sköter Magic alla dina nätbeställningar via SMS.

ANNONS

Getmagicnow.com är en ny SMS-tjänst som ämnar att göra e-handlandet och beställandet av andra nättjänster lika lätt som att skicka ett SMS. Liknande den numera kända glittertjänsten ska dock Magic redan fått stänga för nya kunder på grund av en enorm efterfrågan. Efter bara 48 timmar hade man fått 17 000 SMS.

Tjänsten fungerar som så att du SMS:ar "Magic" till telefonnummer 408-217-1721 (endast USA) och sedan ber tjänsten om dina betalningsuppgifter. Dessa hanteras via betalföretaget Stripe och efter att de har skrivits in, via en säker länk, är det dags för det "magiska".

Inga olagligheter

Enligt Magic kan du be om vad som helst via SMS så länge det är lagligt. Att be om en flygbokning, restaurangreservering, snabb leverans av dagligvaror eller blommor till sin flickvän ska vara enkelt fixat.


Ett exempel på en konversation

Du som kund får alltid ett förslag på en lösning och pris som du måste godkänna. Men med några enkla SMS kan du via Magic ligga i soffan hela dagen och ändå få en hel del shopping gjord.

En avgift på köpet

Magic lägger förstås på en liten avgift på varje order och det slutpris som du får godkänna.

Tjänsten har som sagt fått stänga ner nya ansökningar temporärt efter att den exploderat i popularitet då den lyfts hos Product Hunt och Hacker News.

– Jag hade ingen aning om att det skulle kunna gå så här. Folk säger saker händer över en natt och jag trodde inte på dem, och nu händer det mig, säger Mike Chen, medgrundare av Magic, till TechCrunch.

Chen som vanligtvis jobbar på blodtrycksappen Bettir och 3D-skrivaren Made In Space har fått lägga alla andra projekt åt sidan. Nu satsar han helt på Magic och vill få in så många användare som möjligt. Alla order hanteras dock av människor och just nu ska det vara ett team på 10 personer bakom Magic.

Hur tjänsten skall skala är oklart och Chen berättar hur inget riktigt är definiterat ännu kring affärsmodellen. Folk är dock uppenbarligen lata nog att det finns ett behov för Magic.

 

Källa: BITC

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se