ANNONS

En intervju med mannen bakom NattButik.se

En intervju med mannen bakom NattButik.se
ANNONS

NattButik.se är en nystartad webbutik som har tagit nattbutiks-konceptet ut på nätet. NattButik har ett liknande utbud som en nattbutik, kanske lite roligare, och erbjuder hemkörning inom en timme på beställda varor. I skrivande stund bedriver dock NattButik endast sin verksamhet i stockholmsområdet.

Då vi finner konceptet intressant kontaktade vi Daniel Parsan, grundare av NattButik.se, och frågar här nedan ut honom om allt möjligt. Läs vidare för att få reda på mer om detta nya e-handelskoncept.


Hej Daniel, får man fråga varför det är just du som startar Sveriges första nattbutik på nätet. Har du några tidigare erfarenheter av denna bransch?

Jag var väl den som till slut tröttnade på att tjänsten inte fanns, så jag startade den. En liknande tjänst har funnits i Stockholm tidigare men det var innan e-handelns framfart. I början var det svårt att få folk att inse vilken bra idé det är, därmed svårt att få andra att vilja vara med på idén eller som kunde tänka sig investera i den. Så jag bestämde mig för att skapa allt själv så folk fick en uppfattning om vad jag är inne på. Trodde inte då att det skulle bli en sådan hit redan efter en månad och nu förstår många vad jag kämpat så hårt för i över 1 år för att få igång. Men idén är inte slutförd och det är fortfarande en bra bit kvar tills hela affärsidén är genomförd. Denna bransch är väl så att det är svårt att ha alla erfarenheter för men jag har en del i erfarenheter i bagaget och jag gör mitt bästa för att lära mig det jag inte kan.


Daniel Parsan

Ni jobbar med två olika leveranszoner inom Stockholm och även utanför dessa om man ringer innan och är beredd på längre leveranstid. Hur har ert leveranssystem fungerat i praktiken?

Då vi själva har hand om packning, transport och leverans har det fungerat bra. Det hade inte gått om vi tagit in extern leveransfirma då vi skulle ha förlorat kontrollen över det idén bygger på, tid. Tiden kan vara vår bästa vän eller värsta fiende. Vad som kan ställa till bekymmer är snöstormar och andra intensiva väderlag. Som tur är kom vi igång med tjänsten under vintertid vilket tidigt gett oss värdefull kunskap om hur vädrets makter och leveranser fungerar, nattetid. 

Just nu letar ni efter samarbetspartners och andra produkter som kan passa in i er verksamhet. Vad kan dessa tänkas vara?

Vi har själva täckt upp de flesta varor som vår marknadsundersökning visade skulle behövas sena nätter. Men intressant vore att testa lite udda prylar som kanske hjälper folk att somna eller kan hjälpa dem hålla sig vakna. Många av våra kunder är nattarbetare. Dessa har ibland en massa dötid där de gärna hade exempelvis velat läsa en bok, löst sudoku eller spelat Nintendo. Sedan finns det kunder som har svårt att sova eller inte vill sova. När jag jobbade inom elektronikbranschen som säljare lade jag märke till att vissa produkter gick åt mer på morgonen. Dessa produkter kunde vara allt ifrån bläck till kablar, minneskort och tomma skivor.  Jag började studera kundernas beteendemönster och upptäckte att dessa prylar ofta var ”förnödenheter” som kunderna egentligen hade behövt under natten. Fast då var det ju stängt överallt.

Har ni planer på att köra ut andra butikers eller webbutikers produkter till kund?

Ja. Vi har inlett förhandlingar med ett par intressenter som vill testsälja deras produkt på kvällar och nätter. Dock ställer vi höga krav på varornas kvalité då vår tjänst inte konkurrerar med dagligvaruhandelns priser utan vi har kvalité i fokus. Våra kunder förstår att vi inte är en lågprisbutik då det kostar att driva verksamhet på kvällar och nätter. Därför betalar de gärna lite extra men i gengäld vill de ha kvalité för pengarna och förstås direkt till dörren.

Ni jobbar en hel del med samhällsansvar och erbjuder bland annat att, vid leverans, ta emot kläder för insamling till de hemlösa. Utnyttjar folk denna tjänst?

Ja. Folk tycker det är en bra idé som även är skonsamt mot miljön och vi har redan hunnit lämna en leverans med donationer till Stockholms Stadsmission sedan starten förra månaden. Vi skulle dock vilja att fler donerade och snart är det dags för alla att göra sig av med en del vinterkläder... Personligen tror jag inte att det enbart räcker med bistånd i form av pengar om företag vill hjälpa samhället. Det är minst lika viktigt att både företag och privatpersoner gör mer än bara donerar pengar. 

Är Sveriges e-handelsleverantörer och betalsystem redo för en nattbutik på nätet? Detta med tanke på en del driftstörningar som ni verkar ha upplevt. Vi gissar att det kan bero på de annorlunda tider som ni har transaktioner.

Alla näthandlare har drabbats av driftstörningar och vi är inget undantag. Som tur är har vi varit skonade från de vanligare driftstörningar som kan uppstå dagtid.  Frågan är hur bra e-handelsleverantören väljer att lösa problemen och hur länge det kan komma att ta. Vi hade tur att vår e-handelsleverantör snabbt anpassade sig efter oss och löste våra problem på bästa sätt. Vi tog lärdom av dessa isolerade händelser och i framtiden har vi bättre framförhållning när det kommer till driftstörningar. Fördelen vi har är att våra kunder kan lägga sin beställning per telefon och betala med kort på plats, vilket minskar kundbortfall på grund av bankernas och Visa/Mastercards nya  3D secure system. Jag vet att flera andra e-handlare har problem kring detta och deras lösning varit fakturering genom exempelvis Klarna. För oss är fakturering inget bra alternativ för tillfället men tekniskt sett är Sverige redo för en nattbutik på nätet.

Du har skrivit på Twitter om att NattButik ska gå in i en ny fas. Kan du ge oss någon mer information om vad detta gäller?

Ah, intressant fråga… För att underlätta för mig själv och försvåra samt försena andras kopiering av idén styckade jag upp affärsidén i flera olika faser. Fas ett är NattButik.se vilket ni nu har beskådat och fas två av idén får ni snart se. Detta gjorde jag mycket för att skydda huvudnumret från blivande konkurrenter, större aktörer och copycats. Det borde också ge en försprång på marknaden, om det nu finns en tillräckligt stor marknad för konkurrens vid dessa tider. Så det ni har fått se hittills är bara en del av det stora hela. Går det som jag vill och vi får in rätt kapital kanske ni får se de resterande faserna redan i år. Till dess är det bara att följa sajtens utveckling och läsa mina tweets (http://twitter.com/NattButik).

När tror du att NattButik.se kommer leverera inom hela Sverige? För vi som inte bor i Stockholm vill också kunna beställa hem en lyxig delikatesstallrik med fyra sorters kött klockan ett på natten och få den levererad inom en timme.

Min dröm är att varje stad i världen(!) får sig en egen NattButik. Exakt hur lång tid det tar och om det är lönsamt att ha det i varje stad återstår att se. Just nu är dock inte hela världen beredd på denna tjänst då internet och e-handel inte är lika utbredd som i Sverige. I det här landet har vi börjat sätta e-handlandets trender och andra länder kan inte göra annat än att följa efter, fast i sin egen takt.

Med tanke på förra frågan. Tror du att Sverige kommer bli tjockare av en framgångsrik nattbutik på nätet? 😉

Måste erkänna att visst skulle det varit häftigt om man kom på något revolutionerande som underlättar livet för mänskligheten. Men att medvetet tvinga mänskligheten till en sämre hälsa och intellekt är inget jag vill vara del av. Jag tror på individens eget val så länge de inte skadar annat än sin egen kropp. Därför kommer NattButik i den mån det möjligt att tillhandahålla både nyttigt men också onyttigt för de som väljer det. Det hade varit roligare om NattButik kunnat hjälpa till att minska brottstatistiken för kvällar och nätter än att medverka till att folk blir ohälsosamt tjocka. Ingen ska behöva bli våldtagen eller nerslagen för en chokladbit och Alvedon. Jag älskar det här landet med dess möjligheter och därför kommer jag göra mitt bästa för att verka för en positiv samhällsutveckling med de medel jag har till mitt förfogande.


Ett stort tack till Daniel Parsan för att han tog sig tid att svara på våra frågor. Vi önskar honom all framgång med NattButik.se och hoppas att en lokal filial snart dyker upp där vi bor.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se