ANNONS

En halv miljon på tre månader - "hinner knappt"

Hampus Algotsson, medgrundare av Podstore
Foto: Joel Andresson

"Influencers gör det gratis".

ANNONS

När Hampus Algotsson jobbade med en livepoddturné i höstas sålde plötsligt en merchandise-produkt slut. Efterfrågan var högre än förväntat, men det skulle Hampus lösa fort. Då gjorde han ett inlägg i Facebook-gruppen Svensk Ehandel där han efterfrågade någon i Stockholm som kunde leverera nya exemplar av den slutsålda produkten.

Charlie Saunders från Tidy Merch svarade på inlägget och när Hampus kom förbi tryckeriet på Södermalm visade det sig att de hade en hel del gemensamt.

Vi började snacka och Charlie berättade att han skulle vilja trycka mer merchandise för poddar, vilket jag också hade funderat på. Tidy Merch har mycket erfarenhet av samarbeten med artister och jag har jobbat med allt från artister och komiker till poddar via mitt företag Ståuppbolaget. Så vi har de perfekta branschkunskaperna.

Jag hade redan en affärsidé, så vi bestämde oss för att ta en lunch, berättar Hampus Algotsson för Ehandel.

Efter lunchen hade de kommit överens om hur ett samarbete mellan de två bolagen skulle kunna se ut. De båda gillade idén och tanken var att förverkliga projektet tillsammans. Men ganska direkt efter deras första möte fick de mycket jobb på var sitt håll, och projektet fick vänta.

När pandemin kom förlorade vi dock båda ganska många jobb. I och med att jag inte kunde arrangera några fester, event eller turnéer hörde jag av mig till Charlie och då var tiden rätt för oss båda, säger Hampus.

Projektet som förvandlades till webbutiken Podstore.se slog upp sina dörrar officiellt den 20 april i år. Efterfrågan har varit högre än förväntat. På två månader sålde Podstore sammanlagt 1500 produkter.

Det har gått jättebra. Vi är redan nära en halv miljon i omsättning sedan start och vi får in förfrågningar från poddar som vill öppna sin egen podd-shop på sajten hela tiden. Vi trodde att vi själva skulle få kontakta poddarna och berätta att vi finns och föreslå för dem att komma ombord, men det hinner vi inte ens med. Det är tvärt om, fler än vi trodde hör av sig till oss så vi sitter och startar upp alla nya poddar på Podstore.

Idag har vi totalt 21 shoppar på sajten. Nu har vi tagit en liten semesterpaus, men vi har redan en hel del poddar klara som ska köras ut härnäst.

Det är olika från podd till podd hur mycket man säljer, berättar Hampus. Allt beror på hur hängiva lyssnare och följare en podd har. Men något som Podstore har märkt är att poddarna "ger försäljning" till varandra. När en kund hittar till Podstore för att handla något från en podd, hittar den kanske en ny podd som den gillar eller inser att en annan podd som den redan prenumererar på också har en podd-shop.

Det brukar ju vara så att man inte bara lyssnar på en podd, man följer ofta flera olika poddar och då är det smidigt att ha alla produkter på ett och samma ställe, fortsätter Hampus.

Från Podstores sida krävs det inte så mycket när det kommer till marknadsföring. Eftersom poddarna själva vill sälja sina produkter så marknadsför de sina podd-shoppar via egna kanaler.

Vi har den lyxen att poddarna själva marknadsför sina shoppar. Andra företag behöver betala influencers för marknadsföring, men i vårt fall gör influencers det gratis eftersom de gör reklam för sina egna produkter.

Det vi har gjort hittills är någon Facebook-annons och lite Google Ads, men inte mer.

Kan vilken podd som helst öppna en egen shop hos er? 

När en podd kontaktar oss kollar vi om det finns potential. Vi har inga gränser för hur många lyssnare, prenumeranter eller följare en podd måste ha, vi har inga specifika krav. Men vi diskuterar med podden vilken säljpotential det finns och kommer fram till ett beslut tillsammans.

En liten podd kan exempelvis ha väldigt aktiva och hängivna lyssnare, storleken säger inte alltid allt.

Idag erbjuder Podstore bland annat t-shirts, huvtröjor, klistermärken, tygväskor och koppar som trycks på Tidy Merch i Stockholm. Att tryckeriet just ligger i Stockholm har också visat sig ge många fördelar.

Alla produkter trycks "on demand". På sajten visar vi via digitala bilder hur produkten kommer att se ut, det finns alltså inga färdigtryckta produkter utan de tillverkas när en beställning görs. Sedan skickas de direkt från tryckeriet till kunden. Detta gör att poddarna inte behöver investera en massa pengar i att lagerhålla allt merchandise och hoppas på att allt kommer säljas ut.

Många uppskattar att tryckeriet ligger i Stockholm. Flera poddare har velat känna på tygerna och se produkterna i verkligheten innan de har bestämt sig för vad de vill sälja. Då är det smidigt att bara komma förbi tryckeriet och känna på till exempel t-shirttyget.

Framåt finns det planer på att utveckla sortimentet och låta poddarna specialdesigna produkter som tas in i begränsade kvantiteter. Men då kommer bolaget behöva växa och skaffa sig ett större lager.

Vad har ni för utmaningar?

Att hålla sig aktuell. Att hela tiden kunna lansera nya poddar och nya produkter, men även att de existerande poddarna på sajten kommer med nya idéer och material. Vi vill ju att poddarnas lyssnare ska vilja komma tillbaka och köpa nya grejer, men vi vill ju också nå allt fler nya kunder.

Idag finns Podstore endast i Sverige, men duon har planer på att växa och erbjuda svenska podd-lyssnare utomlands tillgång till poddarnas merchandise.

Jag har en del jobbrelaterade-kontaker i Norge så det kanske blir vårt första projekt. Samtidigt som det finns många svenskar i Tyskland och andra länder i Europa. Jag är ganska ny på e-handel så jag vet inte vad som blir lättast till en början, men vi kommer att lära oss allt efterhand.

Hur ser du på Podstores framtid? 

Jag tror väldigt mycket på vårt koncept. I framtiden skulle jag vilja kombinera mitt företag med Podstore också. Till exempel arrangera livepoddar och öppna något slag av popup butik i samband med det, få ut Podstore i verkligheten. På grund av coronaviruset är det inte möjligt just nu, men det hade varit kul att testa i framtiden. Jag har också funderat på att vi själva ska starta en podd, men vi får se vad som blir vårt nästa steg, avslutar Hampus Algotsson.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se