Den stora indonesiska e-handelssatsningen MatahariMall med en halv miljard dollar i ryggen söker nu nytt kapital.
Lippo Group, ett av Indonesiens rikaste och största konglomerat vill ta sitt fysiska köpcenter ut på nätet. Men planerna att lansera mars-april i år har nu flyttats fram till sommaren. Samtidigt har man initierat en investeringsrunda i e-handelsbolaget.
Utöver de 500 miljoner dollar som Lippo Group öronmärkt för e-handelsprojektet MatahariMall ska man nu ta in 200 miljoner dollar i en investeringrunda. Lippo har gett bankerna Credit Suisse och Bank of America uppdraget att leda finansieringsrundan.
- Under de senaste månaderna har MatahariMall gjort stora framsteg och nu är det rätt tid att utforska detta samarbete. Vi är glada över att arbeta med Credit Suisse och Bank of America för att hitta samarbetspartners som har samma vision som vi har, säger John Riady, talesman på Lippo Group.
Visionen är som tidigare uttalats att skapa indonesiens största e-handelssajt. Inom två till tre år väntas man omsätta 1 miljard dollar. Nätbutiken har dock ännu inte lanserats men till sommaren är det alltså dags.