"Det har inte varit dåligt väder i sju år", sade Svensk Handel Stils branschordförande Mikael Sandström, när det i somras återigen stod klart att fysisk modehandel hade drabbats av att allt fler hellre handlar på nätet. Med det ville han ha sagt att förändringen är så pass tydlig att det knappast går att ange sommarvädret som orsak till försäljningstapp längre.
Fysisk handel har tappat tre år i rad
Nu kommer Svensk Handel Stil med nya siffror som denna gång visar att modehandeln och skohandeln i fysiska butiker har tappat 2,0 respektive 3,0 procent hittills i år. De fysiska butikerna har enligt Stilanalys, som Svensk Handel kallar sitt analysverktyg, tappat tre år i rad, samtidigt som “försäljningen på nätet växer snabbt”.
- Digitaliseringen sköljer snabbt in över handeln och förändrar kundernas köpbeteende. Allt fler väljer att handla sina modeprylar på nätet. Samtidigt som många modebutiker har det tufft kan vi konstatera att svenskarnas intresse för mode är fortsatt stort, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Det finns dock ett problem. Nämligen att en stor del av modehandeln i samband med förflyttningen till Internet också flyttar utanför Sveriges gränser. Uppskattningar från HUI Research visar, enligt Svensk Handel, att en femtedel av alla modeköp på nätet görs på utländska sajter, som till exempel Zalando och ASOS.
Tvingas till låga priser
Konkurrensen från utlandet gör att svenska bolag ofta tvingas till pressade konsumentpriser, även när det är dyrare att importera. Svensk Handel menar att importpriserna hittills i år har stigit med 2,4 procent, samtidigt som konsumentpriserna endast har ökat med 0,2 procent.
– Digitaliseringen förändrar inte bara spelplanen för handelns företag. Digitaliseringen förändrar även vilka som deltar i kampen om kunden. Den lilla modebutiken i glesbygden konkurrerar idag direkt med stora e-handelsföretag som Zalando, säger Karin Johansson.
LÄS ÄVEN: Zalando har passerat miljarden i Sverige