Lyko gillar att skicka ut reklam-sms till sina kunder och nyligen skickade företaget ett meddelande som löd: "Nu får en extremt utvald liten grupp favoritkunder 20% på nästan allt". Toppen, tänkte säkert många kunder och klickade sig in på sajten. Men då visade det sig att Lyko erbjöd rabatten till alla, och inte till "en extremt utvald liten grupp favoritkunder". Något som fick en del kunder att känna sig lurade, och att skicka in en anmälan till Reklamombudsmannen.
Reklamen är vilseledande eftersom det står på Lykos webbplats att alla får rabatten, skrev en anmälare till RO.
När skönhetsföretaget nås av kritiken svarar företaget kort och gott: "Vi håller med".
Här blev det fel information i sms:et, som inte stämde med informationen på sajten. I det här fallet berodde det på den mänskliga faktorn, nämligen en miss i kommunikationen mellan arbetsgruppen som la upp kampanjen på sajten och arbetsgruppen som författade sms:et, förklarar Lyko.
Från början skulle kampanjen endast gälla en liten grupp stamkunder, som skulle få inbjudan via sms. Precis innan kampanjstart bestämde vi oss dock för att även öppna upp kampanjen för våra besökare på lyko.com. Eftersom Lyko har som rutin att producera sina sms i god tid innan kampanjstart, och eftersom det är olika personer som skriver sms och publicerar kampanjer på sajten, så missade vi att formuleringen i sms:et inte stämde med de nya förutsättningarna.
Företaget skriver även att man har satt sig ner med alla inblandade och bestämt att man nu framöver alltid kommer att dubbelkolla att allt stämmer en extra gång innan publicering.
Vi har samlat ihop alla som var med och tog fram kampanjen, och kommit överens om att alltid dubbelkolla förutsättningarna innan vi skickar ut våra sms.
Eftersom alla var överens om att det blev fel i kampanjutskicket hade Reklamombudsmannen inget annat val än att fälla företaget för vilseledande reklam.
Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att ett fåtal personer erbjuds den i sms:et beskrivna rabatten om 20% på nästan allt. Enligt annonsörens egna uppgifter stämde inte detta, utan alla fick ta del av rabatten. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.