Som ni kanske har sett på vår förstasida, under slutet av förra veckan, så var vi på plats under Scandinavian eBusiness Camp 2011 (SEBC). Jetshop som står bakom SEBC var snälla och lät oss direktsända evenemanget till er läsare. Bortsett ifrån Sebastian Siemiatkowskis föredrag, som givetvis var mycket bra, så finns i princip hela evenemanget i videoform.
Hur vi upplevde Scandinavian eBusiness Camp
Vad tyckte vi då om SEBC 2011? Det var faktiskt över förväntan. Även om det kanske inte är helt schysst jämför vi givetvis SEBC med Nordic eCommerce Summit, eftersom de var så nära inpå varandra. Faktum är dock att SEBC står sig som evenemang i e-handelsvärlden. Inte för att Jetshop inte skulle vara kapabla att hålla en bra konferens utan vi tänker mer på det faktum att det är en leverantör som håller i evenemanget. Jetshop höll sig dock i bakgrunden och lät e-handlarna tala. Magnus Höij, ifrån Internetworld, som agerade moderator bidrog även till att SEBC höll en bra nivå gällande leverantörer och e-handlare. Något som slog oss under SEBC var även hur de olika evenemangen i e-handelssverige verkar lyfta varandra till nya nivåer.
Vad förvånade oss mest? Det kan vara Jajjas föredrag där de inte försökta sälja in sina tjänster utan mer förklarade hur man kunde undvika att behöva använda dem, i alla fall som mindre e-handlare. Vilket föredrag var bäst? Nu är vi långt ifrån objektiva i vårt val men Dan Nilssons stod ut ur mängden då han bjöd på mest skratt av alla föreläsare. Sebastians föredrag som vi endast har några klipp av, då vår 3G-uppkoppling strulade, var även det riktigt bra. Han bjöd på sig själv och berättade om deras resa ifrån "Rags to riches". Viktigaste av allt kan ha varit den del i Sebastians föredrag då han visar hela Klarna-gänget i bar överkropp. Som tur är fick vi med detta och ni finner det i ett av videoklippen. Om vi skulle förklara Sebastians föredrag mycket kort är det förmodligen att man måste jobba hårt. Han tror inte att det finns något substitut för riktigt hårt arbete.
En rockstar och en dansk
Två andra föredrag som är värda att se är Anders Anderssen om internationalisering och Jarno Vanhatapio om Nelly.com. Jarno bidrog med rockstar-stämningen på evenemanget och berättade lättsamt om resan med deras webbutik. Anders Anderssen bidrog med mycket konkret information gällande internationalisering och höjde även energinivån hos publiken. Han hade valt ut ett case ur Jetshops katalog av nätbutiker, ägarna till butiken satt i publiken, och berättade vad de gjorde rätt och vad de kunde bli bättre på.
Vi hade även några, ofrivilligt, komiska inslag som när Mattias Pihlström skulle återge det han tagit med sig ifrån Global E-commerce Summit i Barcelona. Det uppstod en del problem med mikrofonerna något som underhöll publiken. Mattias hade dock inget föredrag utan detta var främst en liten frågestund och på denna punkt måste vi påpeka att det är många små pratstunder mellan föredragen som är sevärda. I slutet på varje föredrag fick även publiken ställa frågor till föreläsarna något som i flera fall gav upphov till intressanta diskussioner.
Självlärande sökalgoritmer
För att avsluta vill vi först och främst säga att det vi tagit upp inte behöver vara det mest intressanta för dig, utan titta på agendan här hos Jetshop och se vad som intresserar dig. Arne på Posten var som vanligt underhållande och föredrag som Witold Szweds om Polen, som e-handelsland, stod ut ur mängden bland många fler. Michael Mokhberi ifrån Apptus berättade, mycket intressant, om hur man kan öka konverteringen med hjälp av matematik och självlärande sökalgoritmer. Vi kan fortsätta igenom alla föredrag men vi lämnar er här med listan över våra livesändningar:
Ni finner alla "slides" till presentationerna här hos Jetshop.
En sak till
Vi glömde nämna att det var prisutdelning på kvällen den 26:e maj. Det var Jetshop, med hjälp av Arne Andersson, som delade ut priser inom olika kategorier till deras kunders nätbutiker. Turligt nog för er läsare strulade projektorn under den kvällen så ni finner vinnarna i början av Arne Anderssons föredrag ovan.
För att se vad andra hade att säga om SEBC 2011 kan ni kika in på twitter under den officiella twittertaggen #SEBC11.