Att konsumenter i Storbritannien tycker om att näthandla från sina mobila enheter vet vi sedan tidigare. Smartphones och surfplattor sägs också ligga bakom näthandelns tillväxt i landet på senare tid. Och så ser det ut att fortsätta.
Enligt en ny undersökning utförd av IMRG säger 11 procent av landets återförsäljare att de förväntar sig att mer än 50 procent av deras nätförsäljning kommer att komma från smartphones eller surfplattor i slutet av 2014.
När samma fråga ställdes förra året låg den siffran endast på 4 procent. Något som visar hur de mobila kanalerna fått en stor betydelse för brittiska e-handlare.
– Mobilt fortsätter att dominera e-handelslandskapet och försäljningen via mobila enheter står nu för en tredjedel av den brittiska e-detaljhandeln. Den senaste undersökningen visar också att mobilen har en nyckelroll i den flerkanaliga detaljhandeln där tre fjärdedelar av flerkanalsåterförsäljare nu har en mobiloptimerad webbplats, säger Tina Spooner, Chief Information Officer på IMRG.
Tillväxt på 20 procent 2014
Men det är inte bara mobilt som gäller för landets multikanalhandlare. Allt fler brittiska konsumenter köper på nätet och hämtar i butik. Under tredje kvartalet 2013 stod ”Click and Collect” för 19 procent av nätbeställningarna hos de återförsäljare som säljer både på nätet och i fysisk butik.
Något allt fler återförsäljare nu anammat och antalet handlare som erbjuder den servicen har sedan oktober 2013 ökat från 54 procent, till 67 procent. Och precis som i Sverige ser det positivt ut för e-handeln i år.
– Våra senaste undersökning visar också på en ökande optimism bland återförsäljare när det gäller nätets försäljningstillväxt under 2014. Nästan alla tillfrågade handlare säger att de förväntar sig en positivt försäljningstillväxt och 42 procent tror att tillväxten kommer att nå över 20 procent, säger Tina Spooner.
Källa: Press