Idag har nästan alla Nordens mobilanvändare, 96 procent, en smartphone och de flesta av dem har vid något tillfället handlat på nätet via mobilen. Det visar en ny undersökning som Episerver genomfört i Norden, USA, Benelux, Storbritannien och Australien.
Mobilanvändandet i Norden är störst bland de fem regionerna men det frekventa användandet av mobilen sträcker sig inte till andra mobila enheter. I Norden är det nämligen bara 59 procent som använder sig av surfplattor.
Norden har samtidigt den lägsta nivån bland regionerna när det kommer till gruppen som äger både en surfplatta och en smartphone, 55 procent. Något som gör det extra viktigt för svenska e-handlare att anpassa kundupplevelsen till en liten skärm.
Kunderna saknar tålamod
Hela 77 procent av de tillfrågade i Norden har handlat via en mobilsajt. Resor, kläder och elektronikprylar toppar listan och 20 procent rankar mobilen som sitt förstahandsval när de ska handla på nätet.
Och det gäller att vara väl förberedd på de mobila kunderna då 61 procent väljer att lämna en webbplats som är svår att nå. 23 procent gör det också för att prova lyckan hos en konkurrent.
– Det innebär att vi har en mycket stor kundgrupp här men undersökningen visar också att det är en extremt otålig sådan. De ställer väldigt höga krav på användarvänlighet och om webbplatsen inte håller måttet så återvänder de aldrig dit igen, säger Nils Qvarfordt, försäljningschef Sverige Episerver.