Foodnavigator rapporterar om en undersökning som har gjorts i England av det globala affiliate-nätverket Awin. Det framgick att 20 procent av de tillfrågade gör alla sina matinköp på nätet, och 30 procent svarade att de handlar mat på nätet regelbundet. Alla deltagare i undersökningen uppgav även att de ansvarar för sitt hushålls matinköp.
De tre mest populära svaren till varför britterna föredrar att göra sina matinköp på nätet var att “det är bekvämare”, “det är fysiskt lättare” samt att “man har bättre koll på sin ekonomi”.
- Världen blir allt mer beroende av e-handel och konsumenterna anpassar sig till detta, säger Kevin Edwards, Global Strategy Director, till FoodNavigator.
Lika många föredrar fysiska butiker
Men trots att matinköpen på nätet har ökat de senaste åren så är det fortfarande många som föredrar de fysiska matbutikerna. Ser man på det stora hela så är det jämnt fördelat då lika många, 20 procent, svarade att de aldrig mathandlar på nätet och 30 procent gör det sällan.
De tillfrågades svar till varför de inte föredrar att handla sin mat på detta sätt var att de “har inte tid att vara hemma och vänta på hemleverans”, “litar inte på att produkterna är färska” och “gillar den fysiska shoppingupplevelsen - att kunna se erbjudanden i butiken”.