Enligt Magnus Lundin, VD och grundare av sökmotoroptimeringstjänsten Searchmint, är bolagets uppdrag att öka intäkterna till sina kunder. De fokuserar på Google och Facebook, som han beskriver som de två största digitala intäktskanalerna i världen.
- Det görs närmare 40 miljoner sökningar varje dag bara i Sverige, och e-handlarna har fortfarande enormt mycket intäkter kvar att hämta där. Vi har fokuserat på sökmotoroptimering och Google Adwords för Google, och på Facebook-annonsering på Facebook.
Stor del av kunderna är e-handlare
Den övervägande majoriteten av Searchmints kunder är e-handlare. Företaget arbetar med både små och stora kundföretag, det viktiga är enligt Magnus Lundin att de är intresserade av att växa och utvecklas. Och kunderna brukar enligt honom själv bli nöjda med Searchmints upplägg.
- Till skillnad från våra konkurrenter är konverteringsoptimering inte en separat leverans hos oss, utan integrerat i allt vi gör.Vi är alltså lika mycket en intäktsbyrå som en sökbyrå, där vi
har betydligt mer fokus på att förstå kundens affär och "kundens kund" än vad våra konkurrenter normalt sett har. Det är till exempel alldeles för vanligt att e-handlare anlitar SEO-leverantörer som erbjuder optimering av 5-10 sökord som sedan utvärderas enbart på position – men vad gör det egentligen för den e-handlarens intäkt? Den typen av marknadsföring hjälper inte e-handlare att växa, och är något vi har visat våra kunder att vi kan göra bättre.
Magnus Lundin har själv tidigare drivit flera online-butiker och har arbetat i tio år med att hjälpa företag att växa. Han menar att stora företag ofta har bättre förutsättningar att få till en bra sökmotoroptimering men att han vill se till att små och medelstora företag får samma möjlighet.
- Vi har en väldig efterfrågan och tackar faktiskt nej till sex av tio förfrågningar. Den typiska Searchmintkunden kommer till oss genom rekommendation och sedan väljer vi ut de som vi tror på, som vill växa. Tror vi på dem och de tror på oss så leder det till ett bra resultat. Våra kunder är allt från små e-handlare med bara en idé på ett papper, till några av världens största varumärken och de efterfrågar allt från ett långsiktigt samarbete till enskilda projekt.
Det låter som att ni ofta får börja från början med att ta fram en bra strategi?
- Ja, ibland. Särskilt när det gäller små och medelstora företag. Men det kan också handla om stora företag som fram till nyligen har varit ganska analoga. Vi har till exempel klädbutiken Joy som är en av Sveriges största retailkedjor. De har jättebra koll på sin kundkrets, men började med e-handel för inte så länge sedan.
Har ni något särskilt projekt på gång just nu?
- En rolig nyhet är att vi flyttar till större lokaler i september, och att vi kommer att bjuda in e-handlarna till en rolig inflyttningsfest! När det gäller kundprojekt så är det så mycket vi är stolta över, men en rolig fjäder i hatten var den uppföljning av vårt samarbete med Philips som visade att vi skapat närmare tre hundra procent bättre resultat jämfört med deras förra byrå.
Var med och grundade Emeet
Magnus Lundin är en av grundarna till Emeet, men sålde för några år sedan eventet till Ehandel.se. Nu är han och Searchmint för första gången tillbaka som partner.
- Det ska bli hur kul som helst att komma tillbaka som sponsor. Emeet har en alldeles särskild plats hos mig, och det känns givetvis helt fantastiskt att kunna bidra till konferensen igen! När jag och några av de andra grundarna kände att vi inte hann lägga den tid som vi ansåg att Emeet förtjänade, klev Ehandel.se in och drev konferensen vidare på ett fantastiskt sätt. Att vara med som sponsor känns därför som ett helt perfekt sätt för mig att bidra till att Emeet fortsätter vara Sveriges bästa e-handelskonferens.
Vad har ni planerat till er session?
- Vi har fortfarande för många bra idéer att välja mellan för att ha något klart. Men det känns givet att vi kommer att bjuda på något konkret som e-handlare kan applicera för att öka sina intäkter.