Emeet är en årlig un-conference, eller knytkonferens, där e-handlare träffas för att diskutera heta ämnen i branschen. Deltagarna bestämmer själva vilka ämnen som ska avhandlas, men det är också en ypperlig chans att träffa gamla och nya kollegor, eller bara snacka lite skit.
Tidigt på morgonkvisten började deltagarna att trilla in och efter registreringen var det fritt fram att dricka finkaffe, från den nu traditionsenliga kaffevagnen från Klarna, och käka frukost. Det gavs också möjlighet att ta del av den magiska Gridden som i år fått sig ett ansiktslyft.
Nytt för i år var att Gridden var förberedd med redan planerade sessioner när deltagarna dök upp. Något som var väldigt uppskattat, men också verkar ha avskräckt en del från att sätta upp spontan-sessioner.
Den obotliga optimisten
Efter frukost var det dags att bege sig till Kristinasalen, ett av de större rummen, för introduktion. Först önskade mannen, myten, Posten-Arne alla välkomna, innan Griddexperten Dan Nilsson tog över på scen.
Dan hade i år fått äran att inviga konferensen då Rikard Westberg, projektledare och en av grundarna till Emeet, obevekliga optimism tydligen blev aningen för mycket under förra året. När e-handlare och partners var införstådda med vad dagen hade att erbjuda, var det äntligen dags för intressanta sessioner.
För min egen del var detta mitt första Emeet, och förutom att bli star-strucked när jag träffade Posten-Arne för första gången, så var det spännande att se vad dessa omtalade sessioner hade att erbjuda.
Alla är inte på nätet
Dagens första session för egen del blev ”Borde du också starta en pop-up butik” ledd av Maria Richardsson. Här pratade hon, tillsammans med övriga deltagare, om fördelar och nackdelar med pop-up, och vilka hinder som finns.
Maria konstaterade, tillsammans med övriga deltagare som testat konceptet, att det skiljer sig en hel del att driva en fysisk butik. Förutom nya kostnader så tillkommer även en hel del administration och personalfrågor som annars kanske inte varit på tapeten. Att förhandla ett hyreskontrakt med fastighetsbranschen kan också vara en djungel.
De flesta verkade dock överens om att man kan lära sig saker som man kan ta med sig ut på nätet. Man lär också känna sin målgrupp bättre och får chansen att hitta nya kunder. Hur konstigt det än låter för e-handlare, så är det inte alla kunder som hittat ut på nätet ännu.
Jag besökte även en session som behandlade ämnet affiliates lett av Fabiola Wikström från Polarn O. Pyret. En välbesökt session där deltagarna utbytte många erfarenheter och lärdomar, och om vilka fallgropar man ska undvika.
Inte en betalleverantör
Senare på dagen grottade jag, tillsammans med ett gäng andra e-handlare, ner mig i Klarnas betallösning Klarna Checkout. Bland annat delade Klarna med sig av sina erfarenheter kring retargeting, smartare e-mailkampanjer och up-selling.
En sak man gärna ville betona var att man inte ser sig som en betalleverantör, utan snarare en aktör som levererar en köpupplevelse som hjälper e-handlare att sälja. Något som framförallt KCO ska hjälpa till med.
Klarna är inte bara en betalleverantör utan även bra på det här med finkaffe
Utöver det så kröp det fram att Klarna snart lanserar möjligheten att designa sina egna knappar i kassan. Man kommer även att införa stöd för abonnemang under slutet av året och rulla ut i stor skala i början av 2015.
Klarna hoppas också på att införa stöd för KCO i Danmark nästa år och man är inte främmande för att bygga in Swish kassan om den fortsätter att locka kunder till e-handlarna. Här hänger det dock mycket på bankernas samarbetsvilja.
Avslutning på Debaser
Efter en lång men givande dag samlades deltagarna återigen i Kristinasalen där Dan Nilsson drog upp riktlinjerna för kvällen. Även Rikard Westberg fick den här gången tid i rampljuset och det utan att trampa några sponsorer på tårna.
Sedan bjöds det på bussfärd in till city och några timmar senare var det dags för en välsmakande trerätters på Debaser. Trots flera påminnelser om festens starttid hängde flera e-handlare på låset ett par timmar innan insläpp. Om det var av ren upphetsning över kvällens begivenheter eller tillfälligt nedsatt hörsel får de lärde tvista om.
Klart var i alla fall att både mat och underhållning var uppskattat denna kväll. Särskilt Sïmon Saneback, Norden-VD på Stylepit, verkade lika nöjd med sin bordsplacering som vad som tog form uppe på scenen.
Av: Jimmy Andersson
Redaktör på Ehandel.se