Emeet levererade kunskap och fest i ett välpackat paket

Emeet levererade kunskap och fest i ett välpackat paket
Michael Wictor inleder Emeet 7

I tisdags var det e-handelskonferens i Stockholm och över 300 e-handlare samlades på PostNords huvudkontor "Arken" för livliga diskussioner.

I tisdags var det den sjunde upplagan av Emeet. E-handelskonferensen tog plats på PostNords huvudkontor i Stockholm och över 300 e-handlare klämde in sig i Kristinasalen för introduktionen.

Vår nye VD Michael Wictor inledde kalaset med en presentation som inte så oväntat riktade sig mot deltagarna i publiken. Vår analystjänst Ehandelsindex hade nämligen använts för att gå inpå skinnet på nätbutikerna i publiken.

Hälften mobilanpassade

Publikens butiker omsatte 46 miljarder kronor där 2,85 miljarder skulle komma ifrån renodlad e-handel. Ungefär 50 procent hade en responsiv mobilsajt. Mobilanpassning bör alltså varit ett fortsatt intressant ämne på Emeet. Branscherna som dominerade bland deltagande butiker var Mode, Hus & Hem samt Sport och Fritid.

Emeet 7 - Dagen

Vi fick även se lite infografik baserat på deltagarna och Dan Nilsson, vår analytiker, hade även tagit fram en stor karta som visade "Swedish E-commerce Universe 2015". Denna karta över landets e-handlare hängde utanför salen och har nu fått ett nytt hem hos några av deltagarna.

Sociala medier hett

Efter introduktionen tog alla sig ut till gridden och började fylla den med ämnen. Vissa valde att berätta en historia om ett relevant ämne, andra startade gruppdiskussioner om allt ifrån kundtjänst till marknadsföring. Sociala medier var även ett hett ämne i år med tanke på alla nya annonsmöjligheter och köpknappar i de sociala nätverken.

Emeet 7 - Dagen

Flera populära sessioner var knökfulla medan andra innehöll några få deltagare. Ulf Liljankoski från Lilon.se startade även en session som han inte kom på, vilket inte var meningen. Det hela löste sig dock ändå eftersom alla var redo att prata om det ämne som skrivits upp på gridden. Ulf har även delgett sina tankar om den missade sessionen här för att göra rätt för sig.

Vi hade gärna beskrivit allt som hände under Emeet men det är i princip omöjligt att följa alla parallella spår som tar plats på PostNords huvudkontor. De flesta vi pratade med var dock nöjda med dagen och som vi nämnt tidigare blir Emeet vad man gör det till. Kommer du förberedd blir kunskapssäcken oftast full i slutet av dagen.

Efter dagens givande sessioner var det dags att dra sig till restaurang Debaser Medis.

Tonerkungen sponsrade kvällen

Middagen styrdes upp av komikern Nour El Refai som själv såg sig som kvällens sprithare och tog en del shots med publiken. Hon var även sponsrad av Tonerlagret vilket Rikard Westberg som är företagets VD inte verkade veta om. Tonertemat fortsatte även under kvällen och när Rikard Westberg skulle visa partnerdeltagarna hur man satte i en tonerkassett så fastnade den i skrivaren.

Emeet 7 - Middag & Fest

Kvällens höjdpunkt kan dock ha varit e-handelsroasten där Rikard Westberg och Dan Nilsson som tidigare år hållit i evenemanget nu avtackades under obekväma förhållanden. Nära och kära till e-handelsparet gick upp på scenen och grillade dem till svetten ran. Det hela avslutades med att en höggravid Sarah Wittbom, VD för Nordic eCommerce Knowledge, äntrade scenen och drog igång kampanjen FindMrsDanRik. En kampanj som ska hitta Dan och Rikards själsfrände.

Emeet 7 - Middag & Fest

Var beredd pĂĄ fler Emeet 2016

Efter en minst sagt underhållande middag med mycket nördiga e-handelsinslag, som snabbast byte av toner, var det dags att ta sig en trappa ner för avec och e-handelsmingel till solen gick upp, eller restaurangen stängde.

Vi hoppas att alla deltagare tog med sig något nytt ifrån årets Emeet och att vi kanske ser er igen nästa år. Emeet kommer utvecklas och expanderas 2016 så det kan bli fler evenemang att besöka nästa år.

Läs även: Här kan du se bilderna ifrån Emeet 7

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se